အခုေလးတင္ အြန္လိုင္းမွာ ျမန္မာ႐ုပ္႐ွင္ကား တစ္ကားကို ၾကည့္ၿပီးလို႔ အဓိက ေျပာခ်င္တဲ့ အပိုင္းျဖစ္တဲ့ အသံဖမ္းတဲ့ အပိုင္းနဲ႔ ပက္သက္ၿပီး ေရးခ်င္ပါတယ္။ ဇာတ္လမ္းပိုင္း၊ သ႐ုပ္ေဆာင္ပိုင္း၊ ဒါ႐ိုက္တာပိုင္း၊ ကင္မရာ႐ိုက္ခ်က္ေတြ၊ မီးအလင္းအေမွာင္ေတြလည္း ေတာ္ေတာ္ေလးကို ေကာင္းပါတယ္။ ဇာတ္ကားတစ္ ကားလံုးကို ၿခံဳၿပီးေျပာရမယ္ဆိုရင္ေတာ့ အသံဖမ္းတဲ့ အပိုင္းကလြဲလို႔ အကုန္လံုးႀကိဳက္ပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ ႐ုပ္႐ွင္ထဲက ဇာတ္ေကာင္ေတြရဲ႕ ခံစားခ်က္နဲ႔အတူ ပရိသတ္က လိုက္ၿပီးစီးေမ်ာေနရင္း နဲ႔ တစ္ခ်က္တစ္ခ်က္မွာ အသံက ေဆာင့္ၿပီး၀င္လာတာမ်ိဳးေတြ၊ ဇာတ္ေကာင္ေတြ စကားေျပာ ခဏရပ္ သြားတဲ့အခိုက္အတန္႔မွာ အသံရဲ႕ Continuity ပ်က္သြားၿပီး၊ တစ္ခါ စကားဆက္ ၿပီးေျပာတဲ့အခါက်မွ အသံက ေ၀ါကနဲ ၀င္လာတာမ်ိဳးေတြ … အဲဒါမ်ိဳးေတြျဖစ္ေနေတာ့ ဇာတ္လမ္းရဲ႕ အရသာ အျပည့္အ၀ မခံစားရဘူးေပါ့။
ျမန္မာကား အေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ပရိသတ္ေတြ သတိထားမိၾကမွာပါ။ ဇာတ္ေကာင္ေတြ အျပင္မွာ လမ္းေလ်ွာက္ စကားေျပာတဲ့ အခန္းေတြမွာဆိုရင္ သဘာ၀အသံေတြျဖစ္တဲ့ ကားသံေတြ႐ွိမယ္၊ က်ီးကန္းေအာ္သံ ေတြၾကားရ မယ္၊ ေလယာဥ္ပ်ံအသံေတြၾကားရမယ္။ ဒါေပမဲ့ ဇာတ္ေကာင္ေတြ လမ္းမေပၚ လမ္းေလွ်ာက္ေနစဥ္မွာ ဘာဆို ဘာသံမွ မၾကားရဘဲ၊ စကားစၿပီးေျပာတာနဲ႔ စကားေျပာသံ နဲ႔အတူ အဲဒီ ဆူညံသံေတြက ေ၀ါကနဲဆို ၀င္လာလိုက္၊ တစ္ခါ စကားေျပာတာ ခဏရပ္သြားရင္ စကားသံ နဲ႔အတူ အဲဒီအသံေတြပါ လံုး၀ေပ်ာက္သြား လိုက္နဲ႔ အသံအ၀င္အထြက္ေတြ မညီဘူးျဖစ္ေနေရာ။
အဲဒီလို အသံေတြ ၾကားတစ္ခ်က္၊ မၾကားတစ္ခ်က္ျဖစ္လိုက္၊ ေဆာင့္ၿပီး၀င္လာလိုက္၊ ေဆာင့္ထြက္သြားလိုက္ မျဖစ္ေအာင္ လုပ္ဖို႔ နံပါတ္ (၁) တာ၀န္႐ွိတဲ့လူက ႐ႈတင္မွာ အသံဖမ္း တာ၀န္ယူတဲ့သူ (Sound Recordist or Sound Mixer) နဲ႔ နံပါတ္ (၂)ကေတာ့ Post Production အပိုင္းမွာ အဓိက တာ၀န္ယူရတဲ့ သူေတြထဲက တစ္ဦးျဖစ္တဲ့ တည္းျဖတ္တဲ့သူရဲ႕ တာ၀န္ပါ။
အဲဒီေတာ့ ႐ိုက္ကြင္းမွာ အသံဖမ္းတဲ့သူက ဘယ္လိုအသံဖမ္းရသလဲ?
ပံုမွန္လုပ္႐ိုးလုပ္စဥ္အတိုင္း အသံဖမ္းရတဲ့အျပင္၊ ႐ိုက္ကြင္းေနရာတိုင္း (Shooting Location) မွာ ႐ိုက္ကူးမႈ ၿပီးစီးသြားတိုင္း “Room Tone” ကို ထည့္ၿပီး အသံဖမ္းရမွာပါ။ အသံဖမ္းတဲ့အပိုင္းမွာ Room Tone ဖမ္းတယ္ဆိုတာက အရမ္းကို အေျခခံက်တဲ့အဆင့္မွာပဲ႐ွိတာပါ။
“Room Tone” ဆိုတာကေတာ့ ႐ိုက္ကြင္းေနရာ တစ္ေနရာမွာ တစ္ေန႔စာ ႐ိုက္ရမယ့္ Scene ေတြ အ ကုန္႐ိုက္ၿပီးသြားတဲ့အခါမွာ၊ ဒါ႐ိုက္တာ နဲ႔ သ႐ုပ္ေဆာင္ေတြအပါအ၀င္ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ႐ိုက္ကြင္းမွာ ႐ွိေနသမွ်လူ အားလံုးကို အသံဖမ္းတဲ့သူက “Room Tone” လို႔ ေျပာရပါမယ္။ အသံဖမ္းတဲ့သူက အဲလိုေျပာလိုက္တာ နဲ႔ ႐ိုက္ကြင္းမွာ႐ွိသမ်ွလူအားလံုးက စကၠန္႔ (၃၀) ခန္႔အၾကာ (သတိဆြဲေနသလိုမ်ိဳး မလႈပ္မယွက္) ၿငိမ္ေနေပးရပါမယ္။ အဲဒီအခ်ိန္အတြင္းမွာ အသံဖမ္းတဲ့သူက recorder နဲ႔ စကၠန္႔ (၃၀) ၾကာ အသံဖမ္းရပါမယ္။ ဘာစကားေျပာမွမပါတဲ့ အဲဒီအသံဖိုင္ကို အဲဒီေနရာမွာ႐ိုက္ကူးခဲ့တဲ့ ဇာတ္၀င္ခန္းေတြက အသံဖိုင္ေတြ နဲ႔အတူ အုပ္စုတစ္စုထဲမွာထားၿပီး သိမ္းထားရမွာပါ။ အဲဒါ ႐ိုက္ကြင္းေနရာ ေျပာင္းၿပီး႐ိုက္တိုင္း၊ အဲဒီေနရာမွာ အဲဒီေန႔အတြက္ ႐ိုက္ကူးေရး ၿပီးစီးသြားတိုင္း လုပ္ရမယ့္အလုပ္ပါ။
အဲဒီ Room Tone အသံဖိုင္ေတြကို Post Production မွာ အယ္ဒီတာက ဘယ္လို အသံုးျပဳသလဲ?
Scene တစ္ခု တည္းျဖတ္ေနတဲ့အခါတိုင္း အဲဒီ Scene နဲ႔ ပက္သက္တဲ့ အသံ နဲ႔ အ႐ုပ္ေတြကို Timeline ေပၚမွာ တင္တာ နဲ႔ တစ္ၿပိဳင္နက္ အဲဒီ Scene ႐ိုက္တုန္းက သြင္းထားတဲ့ Room Tone ကိုပါ Audio Track ထဲမွာ တစ္လိုင္းတင္ထားရမွာပါ။ Room Tone ကို စကၠန္႔ (၃၀) စာပဲ အသံဖမ္းထားခဲ့ေပမဲ့ အဲဒီ Scene က စကၠန္႔ (၃၀) ထက္ပိုၿပီး႐ွည္ မယ္ဆိုရင္ အဲဒီ စကၠန္႔ (၃၀) စာ Room Tone ကို Copy and Paste လုပ္ၿပီး ပြားယူလို႔ရပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ေနာက္ထပ္ Location အသစ္တခုမွာ႐ိုက္တဲ့ Scene တစ္ခုကို ဆက္ၿပီးတည္းျဖတ္တဲ့ အခါက်ရင္ေတာ့ အဲဒီ ေနာက္ထပ္ Location မွာ သြင္းထားတဲ့ ေနာက္ထပ္ Room Tone ကိုပဲ သံုးရမွာပါ။ အရင္ Scene မွာ သံုးခဲ့တဲ့ Room Tone ကို ပြားယူၿပီး သံုးလို႔မရပါဘူး။ တည္းျဖတ္တဲ့ အပိုင္းမွာ Dialogue နဲ႔ Room Tone ကို ဘယ္လို သံုးသလဲဆိုတာ ေအာက္မွာ ဓာတ္ပံု နမူနာ နဲ႔ ျပေပးထားပါတယ္။
အခုေျပာသြားတဲ့အပိုင္းက ႐ုပ္႐ွင္ရဲ႕ အသံပိုင္းမွာ Continuity ႐ွိေအာင္ နဲ႔ သင့္တင့္တဲ့ အသံအရည္အေသြး႐ွိတဲ့ ဇာတ္ကားတစ္ကားျဖစ္ဖို႔ အေျခခံအရမ္းက်တဲ့ အသံဖမ္းတဲ့အပိုင္းကို ေျပာသြားတာပါ။ ဆူညံသံေတြ၊ ေလသံေတြကို ေဖ်ာက္တဲ့အပိုင္းေတြ နဲ႔ ဇာတ္ကားအမ်ိဳးအစား (Genre) ေပၚမူတည္ၿပီး၊ ဇာတ္ကားတစ္ကား ရဲ႕ အသံဒီဇိုင္း (Sound Design) လိုအပ္ခ်က္အရ အသံႀကိဳး (Sound Track) ေတြဖန္တီးရတဲ့အပိုင္း၊ ထူးထူးျခားျခား အသံအထူးျပဳလုပ္ခ်က္ေတြ ဖန္တီးရတဲ့ အပိုင္းကေတာ့ အသံ ဒီဇိုင္းပညာ႐ွင္ (Sound Designer) ရဲ႕ အပိုင္းပါ။
အခုေတာ့ ဒီေလာက္ပါပဲ။ ႐ုပ္႐ွင္႐ိုက္ကူးထုတ္လုပ္ေရး (Film Production) အပိုင္းေတြကို မေရးတာ ၃ လ ေလာက္ေတာင္ ႐ွိသြားၿပီဆိုေတာ့ အခုေတာ့ ဒါေလးကို ဖတ္ၿပီး ေက်နပ္ၾကမယ္လို႔ ေမ်ွာ္လင့္ပါတယ္။
ေက်ာ္သိခၤ
No comments:
Post a Comment