ေဟာလိ၀ုဒ္မွာ အရည္အခ်င္းျပည့္၀တဲ့ ဒါ႐ိုက္တာ (skilled director) ေတြ နဲ႔ အရည္အခ်င္းျပည့္၀တဲ့ သ႐ုပ္ေဆာင္ (skilled actor) ေတြရဲ႕ ထူးျခားေျပာင္ေျမာက္တဲ့ အရည္အခ်င္းေတြထဲက တစ္ခုကေတာ့ - မင္းသား၊ မင္းသမီးတစ္ေယာက္က အဂၤလိပ္လိုေျပာလိုက္တာ နဲ႔ အဲဒီေျပာလိုက္တဲ့ ေလသံ (accent) ကို ဖမ္းၿပီးေတာ့ ဒီမင္းသား (သို႔) မင္းသမီးဟာ (အေမရိကန္ဆိုရင္) အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုထဲက ဘယ္ျပည္နယ္က လူေတြေျပာတဲ့ ေလသံလဲဆိုတာကို တန္းၿပီး သိတယ္။ ဥပမာ - အေမရိကန္ ေတာင္ပိုင္းသံ (Southern accent) လား ၊ အေနာက္အလယ္ပိုင္းသံ (Mid West accent) လား၊ အေနာက္ဗာဂ်ီးနီးယား ေလသံ (West Virginia accent) လား၊ New York accent လား၊ Boston accent လား၊ Texas accent ဆိုတာကို သိတယ္။
အကယ္၍ မင္းသား၊ မင္းသမီးက အေမရိကန္ မဟုတ္ပဲ အေမရိကန္ျပင္ပက အဂၤလိပ္စကား ေျပာတဲ့ႏိုင္ငံေတြ က လာတဲ့သူျဖစ္တယ္ဆိုရင္လည္း Canadian accent လား၊ British accent လား၊ South African accent လား၊ Australian accent လား၊ New Zealander accent လားဆိုတာကို တန္းၿပီး သိတယ္။
ေဟာလိ၀ုဒ္မွာ တကယ့္ ထိပ္တန္း မင္းသား၊ မင္းသမီးေတြဆိုရင္ ႀကိဳက္တဲ့ေလသံ နဲ႔ သူတို႔ကို စကားေျပာခိုင္းၾကည့္။ အဂၤလိပ္စကားကို ေလသံေပါင္းစံု နဲ႔ ေျပာႏိုင္တယ္။ ဥပမာ - Lincoln ဇာတ္ကားထဲမွာ အေမရိကန္ သမၼတ ေအဗရာ ဟန္လင္ကြန္း အျဖစ္သ႐ုပ္ေဆာင္သြားတဲ့ ၿဗိတိန္မင္းသား Daniel Day Lewis ရဲ႕ ေလယူေလသိမ္း (အဲဒီဇာတ္ကားမွာ Daniel Day Lewis အေကာင္းဆံုး အမ်ိဳသားဇာတ္ေဆာင္ဆု နဲ႔ ေအာ္စကာဆု ဆြတ္ခူးခဲ့ပါတယ္။)၊
ၿဗိတိန္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ မာဂရက္သက္ခ်ာ အေၾကာင္းကို ႐ိုက္ထားတဲ့ The Iron Lady ဇာတ္ကားမွာ မာဂရက္သက္ခ်ာအျဖစ္ သ႐ုပ္ေဆာင္သြားတဲ့ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စု နယူးဂ်ာစီျပည္နယ္ဖြား ေအာ္စကာဆု သံုးဆု႐ွင္ Meryl Streep ရဲ႕ ေလယူေလသိမ္း (အဲဒီဇာတ္ကားမွာ Maryl Streep ဟာ အေကာင္းဆံုး အမ်ိဳးသမီး ဇာတ္ေဆာင္ဆု နဲ႔ ေအာ္စကာဆု ရခဲ့ပါတယ္။) ဒီႏွစ္က်င္းပတဲ့ ၈၉ ႀကိမ္ေျမာက္ ေအာ္စကာဆုေပးပြဲမွာ ေအာ္စကာ ၄ ဆုအတြက္ ဆန္ကာတင္စာရင္း၀င္ခဲ့တဲ့ Hell or High Water မွာလည္း ကာလီဖိုးနီးယားျပည္နယ္ဖြား မင္းသားေတြျဖစ္ၾကတဲ့ Jeff Bridges နဲ႔ Chris Pine၊ မက္ဆာခ်ဴးဆက္ျပည္နယ္ ေဘာ္စတြန္ၿမိဳ႕သား Ben Foster တို႔သံုးေယာက္ ဇာတ္ကားတစ္ကားလံုးမွာ Texas ျပည္နယ္ေလသံ နဲ႔ ေျပာသြားတာကို ၾကားရမွာပါ။ ေကာင္းဘြိဳင္ဇာတ္လမ္းေတြထဲက ေလသံမ်ိဳးေပါ့။
ေနာက္ၿပီးေတာ့ ... ဒီႏွစ္ ေအာ္စကာ ႏွစ္ဆုရ Manchester by the Sea ဇာတ္ကားထဲက ဇာတ္ေကာင္ေတြရဲ႕ Boston ေလယူေလသိမ္း။
ေဟာလိ၀ုဒ္မွာ တက္သစ္စ သ႐ုပ္ေဆာင္ေတြ၊ ဒါ႐ိုက္တာေတြကေန၊ ဟိုး အထက္ပိုင္းမွာ လ်ွမ္းလွ်မ္းေတာက္ ေအာင္ျမင္ေနၾကတဲ့ သ႐ုပ္ေဆာင္ေတြ၊ ဒါ႐ိုက္တာေတြအားလံုး အဲဒီ ေလယူေလသိမ္း ကိစၥကို အရမ္းကို ဂ႐ုစိုက္ၾကပါတယ္။ ဇာတ္ေကာင္က အေမရိကန္ ဇာတ္ေကာင္ျဖစ္ၿပီးေတာ့ ကိုယ္သံုးတဲ့ မင္းသား မင္းသမီးက Australian (သို႔) British (သို႔) South African (သို႔) New Zealander ျဖစ္ခဲ့မယ္ဆိုရင္ မင္းသား၊ မင္းသမီးအေနနဲ႔ အေမရိကန္ ေလသံ နဲ႔ ေျပာရဲ႕လားဆိုတာကို ဒါ႐ိုက္တာအေနနဲ႔ နားပါးပါး နဲ႔နားေထာင္မွ ရမွာပါ။ တစ္ခ်က္တစ္ခ်က္မွာ လြတ္ထြက္သြားတတ္တဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ပါ။
ေလယူေလသိမ္း ကိစၥနဲ႔ပက္သက္ၿပီး ျမန္မာ႐ုပ္႐ွင္ အပိုင္းကိုေတာ့ အျပဳသေဘာအေနနဲ႔ နည္းနည္းေလးေ၀ဖန္ ခြင့္ျပဳပါ။ ျမန္မာ႐ုပ္႐ွင္ေတြထဲမွာ ဇာတ္ေကာင္က ကရင္ျဖစ္တယ္ဆိုရင္ ကရင္အက်ၤ ီ ေကာက္ၿပီး စြပ္လိုက္တာ နဲ႔ ကရင္ျဖစ္သြားေရာ။ မြန္ဆိုရင္လည္း မြန္တိုက္ပံု၊ မြန္လံုခ်ည္၀တ္လိုက္တာ နဲ႔ မြန္ဆံထံုး ထံုးလိုက္တာ နဲ႔ မြန္ျဖစ္သြားေရာ။ တကယ္ဆုိရင္ ဒါ႐ိုက္တာ အေနနဲ႔ အဲဒီဇာတ္ေကာင္ေနရာမွာ သ႐ုပ္ေဆာင္မယ့္ မင္းသား (သို႔မဟုတ္) မင္းသမီးကို ဇာတ္ေကာင္ရဲ႕ ေလယူေလသိမ္းကို သီးသန္႔ ေလ့လာခိုင္းရမွာပါ။ ဥပမာ - က်ေနာ္ အႀကိဳက္ဆံုး လံုးခ်င္း၀တၳဳေတြထဲက တစ္ခုျဖစ္တဲ့ ဆရာမ ျမသႏၱာရဲ႕ ေနာ္ရင္ေမႊး ၀တၳဳကို ႐ုပ္႐ွင္ျပန္႐ိုက္ေတာ့ ေနာ္ရင္ေမႊးအျဖစ္ သ႐ုပ္ေဆာင္တဲ့ စိုးျမတ္သူဇာအေနနဲ႔ ကရင္ေလသံ လံုး၀မေပါက္ပါဘူး။ (အဲဒီဇာတ္ကားမွာ ၁၉၉၄ ခုႏွစ္အတြက္ အမ်ိဳးသမီး ဇာတ္ေဆာင္ဆုကို ေနာ္ရင္ေမႊးဇာတ္ကား နဲ႔ စိုးျမတ္သူဇာ ရခဲ့ၿပီး အဲဒီဆုက သူ႔အတြက္ ပထမဆံုး အကယ္ဒမီ ဆုပါ။) ဇာတ္ေကာင္ေတြရဲ႕ ေလသံ စစ္စစ္ကို မၾကားရတာကလြဲရင္ ေနာ္ရင္ေမႊး႐ုပ္႐ွင္ကားကလည္း က်ေနာ္အႀကိဳက္ဆံုး ႐ုပ္႐ွင္ကားေတြ ထဲက တစ္ခုပါ။
အဓိက ေျပာခ်င္တာက (အခုေခတ္) ျမန္မာ႐ုပ္႐ွင္ ေလာကမွာ ဒါ႐ိုက္တာ အမ်ားစု နဲ႔ သ႐ုပ္ေဆာင္ အမ်ားစုဟာ ဇာတ္ေကာင္စ႐ိုက္ကိုပဲ ေလ့လာၾကေပမဲ့၊ ဇာတ္ေကာင္ေတြဟာ ျမန္မာျပည္ရဲ႕ ဘယ္အရပ္ကလဲ၊ သူတို႔ ျမန္မာလို စကားေျပာၾကတဲ့အခါမွာ ဘယ္လို ေလယူေလသိမ္းမ်ိဳး နဲ႔ ေျပာသလဲဆိုတဲ့အပိုင္းကို ေလ့လာမႈ အားနည္းတယ္လို႔ပဲ ျမင္တယ္။ ႐ုပ္႐ွင္ထဲမွာ ဇာတ္ေကာင္ေတြရဲ႕ စ႐ိုက္ကို ျမင္ရေပမယ့္၊ ဇာတ္ေကာင္ေတြရဲ႕ ေလသံစစ္စစ္ကို မၾကားရဘူး။
အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုမွာလိုပဲ ျမန္မာျပည္မွာလည္း ေတာင္ပိုင္း ေလယူေလသိမ္း (မြန္၊ ကရင္၊ ထား၀ယ္၊ ၿမိတ္) ၊ ေျမာက္ပိုင္းေလ ယူေလသိမ္း (ကခ်င္)၊ အေနာက္ပိုင္း (ခ်င္း) စသည္ျဖင့္ ေလသံအမ်ိဳးမ်ိဳး႐ွိပါတယ္။ ဗမာေတြၾကားထဲမွာေတာင္မွ ရန္ကုန္သံ၊ အညာသံ၊ မႏၱေလးသံ ကြာပါေသးတယ္။
ဇာတ္ေကာင္ေတြရဲ႕ ေလယူေလသိမ္းကို ေလ့လာတဲ့ပညာရပ္ဟာ ဒါ႐ိုက္တာ ပညာ နဲ႔ သ႐ုပ္ေဆာင္ ပညာရပ္ေတြထဲက တစ္ခုပါ။ အဲဒီပညာရပ္မ်ိဳးက်ေတာ့ ေက်ာင္းမွာ သင္ယူလို႔မရပါဘူး။ အျပင္မွာ အရပ္ေဒသ ေပါင္းစံုက လူေပါင္းစံု နဲ႔ ထိေတြ႔ဆက္ဆံ ေျပာဆိုရင္း နဲ႔ ေလ့လာရတာပါ။
Kyaw Thein Kha
No comments:
Post a Comment