ပထမဆံုုး Camera (ကင္မရာ) တစ္လံုုး ၀ယ္လိုုက္ျပီဆိုုတာနဲ႔ အရင္ဆံုုး ေတြ႕ရတဲ့ အခက္အခဲကေတာ့ ဘာမွန္းမသိ မျမင္ဘူး၊ နားမလည္တဲ့ အမွတ္အသားေတြ၊ Camera နဲ႔ သက္ဆိုုင္ဖိုု႔မသင့္တဲ့ စာသင္ခန္းထဲက သခၤ်ာ အပိုုင္းကိန္းေတြနဲ႔ ပံုုမျမည္တဲ့ ပံုုေတြနဲ႔ ျပထားတဲ့ ခလုုပ္ေတြပါပဲ။ ဒီလိုု ေခါင္းရႈပ္စရာေတြကိုု ေဘးခ်ထားႏိုုင္ဖိုု႔ ေအာက္မွာ အတတ္ႏိုုင္ဆံုုး နဲ႔ အရွင္းလင္းဆံုုး တင္ျပထားပါတယ္။
ခုုခ်ိန္မွာ ကင္မရာ အမ်ိဳးအစား၊ ေမာ္ဒယ္ ေပါင္းမ်ားစြာထဲမွ ကိုုယ့္ စိတ္ၾကိဳက္ ရွာေဖြ ေရြးခ်ယ္ ၀ယ္ယူႏိုုင္ပါတယ္။ ဘယ္လိုုပဲ အမ်ိဳးမ်ိဳး ကဲြေနပါေစ Camera တစ္လံုုးမွာ ပါတဲ့ အေျခခံ ကိုုင္တြယ္ ပံုုေတြကေတာ့ သိပ္မကြာၾကပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ပဲ Camera အားလံုုးအတြက္ အက်ဳံး၀င္ေစႏိုုင္မယ့္ ကိုုင္တြယ္ပံုုေတြကိုု တင္ျပသြားပါမယ္။
အရင္ဆံုုးအေနနဲ႔ ကင္မရာခလုုပ္ကိုု ႏွိပ္မယ္ဆိုုရင္ Exposure Mode အေၾကာင္းကိုု အရင္ဆံုုးရွင္း ျပပါမယ္။
Exposure Mode ကိုု
Exposure Mode ကိုု
- (၁) Automatic
- (၂) Programmed Auto
- (၃) Aperture Priority
- (၄) Shutter Priority
- (၅) Manual
- (၆) Portrait
- (၇) Landscape
- (၈) Sport, Actions
- (၉ ) Close-up (or) Macro
လုုိ႔ အေျခခံ အားျဖင့္ ရွိပါတယ္။
(၁) Automatic သိုု႔မဟုုတ္ အလုုိအေလ်ာက္ ခ်ိန္စနစ္
အလိုုအေလ်ာက္ ခ်ိန္ေပးတဲ့ Automatic ကိုုေရြးမယ္ဆိုုရင္ သင့္ရဲ့ အခ်ိန္ေတြကိုု သက္သာေစမွာပါ။ Automatic ကိုု အေျခအေနနဲ႔ အခ်ိန္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ အသံုုးျပဳႏိုုင္ျပီးေတာ့၊ ရလာဒ္ကေတာ့ ၉၀% ေလာက္ အလုုပ္ျဖစ္ပါ တယ္။ အလြန္အမင္း ရိုုးရွင္းတဲ့ camera ေတြနဲ႔ အခ်ိဳ႕ တန္ဖိုုးနဲ camera ေတြမွာ Automatic mode တစ္ခုုတည္း၊ ဒါမွမဟုုတ္ ရွားရွားပါးပါး ေရြးစရာ ေတြထဲက ပါမယ့္ mode တစ္ခုုပါ။
Automatic mode အစိမ္းေရာင္ေလးေထာင့္ ေဘာင္၊ “Auto” စသည္ျဖင့္ ေဖၚျပတတ္ပါတယ္။
(ပံုု-၁) Camera မွာ ပါရွိတဲ့ Exposure Dial ေခၚ Mode ေရြးႏိုုင္ေသာ ခလုုပ္ (Internet မွ ကူးယူေဖာ္ျပပါသည္။) ပံုု-၁ မွာေတြ႔ရတဲ့ Exposure Dial လိုု႔ေခၚတဲ့ ခလုုပ္ေပၚမွာ ေျပာခဲ့တဲ့ Exposure mode ေတြကိုု ရွာေတြ႕ ႏိုုင္ပါတယ္။ “Automatic” mode ကိုု မ်ားေသာအားျဖင့္ ပံုုမွာျမင္ရတဲ့အတုုိင္း “Auto” လိုု႔ ေဖၚျပထားတဲ့အျပင္ အျခား camera ေတြေပၚမွာ အစိမ္းေရာင္ ေလးေထာင့္ကြက္နဲ႔ (အလယ္ ပံုု) ျပတတ္ပါေသးတယ္။
Automatic နဲ႔ ရိုုက္မယ္ဆိုုရင္ေတာ့ ကိုုယ္ရိုုက္မယ့္ အရာ၀တၱဳကိုု ရာႏႈံးျပည့္နီးပါး အာရံုုစိုုက္ႏိုုင္ပါျပီ။ Camera ရဲ့ တျခား Setting ေတြျဖစ္တဲ့ Aperture ၊ Shutter ၊ ISO နဲ႔ white balance ေတြအတြက္ ေသာကေပြစရာ မလိုုေတာ့ပါဘူး။ Camera ထဲမွာပါတဲ့ computer ကေန အားလံုုးကိုု တြက္ခ်က္ေပးထားမွာပါ။ Automatic အတြက္ သင့္ရဲ့တာ၀န္က ရိုုက္ခ်င္တဲ့ အရာကိုု ခ်ိန္ ၊ camera ခလုုပ္ကိုု မိမိရရႏွိပ္ျပီး ရိုုက္ႏိုုင္လိုုက္ဖိုု႔ပါပဲ။ Camera ကိုု ဘယ္လိုု ကိုုင္မလဲဆိုုတာအတြက္ေတာ့ automatic mode က စဥ္းစားေပးမွာမဟုုတ္ပါဘူး။ သင့္စိတ္ၾကိဳက္ ေရြးခ်ယ္ႏိုုင္ဖိုု႔ ရာ ခ်န္ထားေပးတာ ျဖစ္ပါမယ္။
Automatic နဲ႔ ရိုုက္မယ္ဆိုုရင္ေတာ့ ကိုုယ္ရိုုက္မယ့္ အရာ၀တၱဳကိုု ရာႏႈံးျပည့္နီးပါး အာရံုုစိုုက္ႏိုုင္ပါျပီ။ Camera ရဲ့ တျခား Setting ေတြျဖစ္တဲ့ Aperture ၊ Shutter ၊ ISO နဲ႔ white balance ေတြအတြက္ ေသာကေပြစရာ မလိုုေတာ့ပါဘူး။ Camera ထဲမွာပါတဲ့ computer ကေန အားလံုုးကိုု တြက္ခ်က္ေပးထားမွာပါ။ Automatic အတြက္ သင့္ရဲ့တာ၀န္က ရိုုက္ခ်င္တဲ့ အရာကိုု ခ်ိန္ ၊ camera ခလုုပ္ကိုု မိမိရရႏွိပ္ျပီး ရိုုက္ႏိုုင္လိုုက္ဖိုု႔ပါပဲ။ Camera ကိုု ဘယ္လိုု ကိုုင္မလဲဆိုုတာအတြက္ေတာ့ automatic mode က စဥ္းစားေပးမွာမဟုုတ္ပါဘူး။ သင့္စိတ္ၾကိဳက္ ေရြးခ်ယ္ႏိုုင္ဖိုု႔ ရာ ခ်န္ထားေပးတာ ျဖစ္ပါမယ္။
(၂) Programmed Auto
Automatic လိုု အကုုန္လံုုးတာ၀န္ယူ တြက္မေပးေပမယ့္ ဒုုတိယအမ်ားဆံုုး အလိုုအေလ်ာက္ တြက္ေပးတဲ့ mode ကေတာ့ programmed auto ျဖစ္ပါတယ္။ သူ႔ကိုု “Program” mode ဒါမွမဟုုတ္ “Program Shift” လိုု႔လဲ ေခၚေ၀ၚ ပါတယ္။ သေကၤတကေတာ့ “P” သိုု႔မဟုုတ္ “Ps” နဲ႔ ေဖၚျပေလ့ရွိပါတယ္။
တစ္ခ်ိဳ႕ ဓါတ္ပံုုရိုုက္သူေတြက ဒီ Program mode ကိုု မလိုုအပ္ဘူးလိုု႔ သတ္မွတ္ၾကပါတယ္။ အေၾကာင္းကေတာ့ auto နဲ႕ program mode ေတြကိုု ထံုုးသုုတ္ထားတဲ့ ႏြားျပာၾကီးလိုု႔ မွတ္ယူၾကလိုု႔ပါပဲ။
အမွန္တကယ္ကေတာ့ program (P) mode ကိုု သံုုးတာဟာ camera ကိုု အဆင့္ျမင့္ျမင့္ ထိန္းေၾကာင္းႏိုုင္ဖိုု႔ ေလ့လာမယ္ ဆိုုရင္ ေလ့က်င့္ဖိုု႔ရာ အေကာင္ဆံုုး ပထမ ေျခလွမ္းပါ။ Program mode (P) ဟာ camera မွာပါတဲ့ တျခား mode ေတြနဲ႔ ယွဥ္လိုုက္ရင္ အလြယ္ဆံုုး ျဖစ္လိုု႔ပါပဲ။ နာမည္ၾကီး ဓါတ္ပံုုဆရာ တစ္ခ်ိဳ႕ေတြဆိုုရင္ program mode ကိုု အခ်ိန္ျပည့္နီးပါး သံုုးေနတုုန္းပါ။
တစ္ခ်ိဳ႕ ဓါတ္ပံုုရိုုက္သူေတြက ဒီ Program mode ကိုု မလိုုအပ္ဘူးလိုု႔ သတ္မွတ္ၾကပါတယ္။ အေၾကာင္းကေတာ့ auto နဲ႕ program mode ေတြကိုု ထံုုးသုုတ္ထားတဲ့ ႏြားျပာၾကီးလိုု႔ မွတ္ယူၾကလိုု႔ပါပဲ။
အမွန္တကယ္ကေတာ့ program (P) mode ကိုု သံုုးတာဟာ camera ကိုု အဆင့္ျမင့္ျမင့္ ထိန္းေၾကာင္းႏိုုင္ဖိုု႔ ေလ့လာမယ္ ဆိုုရင္ ေလ့က်င့္ဖိုု႔ရာ အေကာင္ဆံုုး ပထမ ေျခလွမ္းပါ။ Program mode (P) ဟာ camera မွာပါတဲ့ တျခား mode ေတြနဲ႔ ယွဥ္လိုုက္ရင္ အလြယ္ဆံုုး ျဖစ္လိုု႔ပါပဲ။ နာမည္ၾကီး ဓါတ္ပံုုဆရာ တစ္ခ်ိဳ႕ေတြဆိုုရင္ program mode ကိုု အခ်ိန္ျပည့္နီးပါး သံုုးေနတုုန္းပါ။
Program mode (P) က လုုပ္ေပးမွာက auto mode နဲ႔ သိပ္မကြာပါဘူး။ ပံုုထင္ဖိုု႔အတြက္ တြက္ခ်က္ခ်ိန္ေပးမွာပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ ပိုုသိသာတဲ့ ေျပာင္းလဲမႈေတြကေတာ့
အသံုုးျပဳတဲ့ Lens ရဲ့ zoom ၊ ဒါမွမဟုုတ္ focal length ေပၚမွာ မူတည္ျပီးေတာ့ Exposure က အနည္းငယ္ကြာျခားသြားမွာပါ။ (Exposure value မေျပာင္းပါဘူး၊ တျခား အခ်က္ေတြ ကြာသြားတာပါ။) camera မွာ built-in lens လိုု႔ ေခၚတဲ့ တြဲျပီး ပါလာတာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ေျပာင္းတပ္ႏိုုင္တဲ့ Inerchangeable lens လိုု႔ေခၚတဲ့ သီးျခား တပ္ဆင္ရတဲ့ ဟာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ႏွစ္မ်ိဳးစလံုုးအတြက္ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈကေတာ့၊ ပိုုေ၀းတဲ့ ဆံုုခ်က္ရွိတဲ့ Lens နဲ႔ Zoom ဆြဲထားတဲ့ Lens ေတြနဲ႔ဆိုုရင္ camera လုုပ္ရွားတာေၾကာင့္ ျဖစ္လာႏိုုင္တဲ့ ေ၀၀ါးတာေတြကိုု ေလ်ာ့ခ်ေစႏိုုင္ဖိုု႔ ပိုုျမန္တဲ့ Shutter speed နဲ႔ တဲြဖက္ေရြးခ်ယ္ေပးမွာ ျဖစ္ျပီး၊ Wide angle lens ဒါမွမဟုုတ္ တိုုတဲ့ zoom range ေတြမွာ အေ၀းဆံုုးနဲ႔ အျပတ္သားဆံုုး ရိုုက္ႏိုုင္ဖိုု႔ ပိုုေသးတဲ့ aperture နဲ႔ တဲြဖက္ေရြးခ်ယ္ေပးမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
Camera က ေရြးခ်ယ္ေပးတဲ့ setting ေတြကိုု လဲ ကိုုယ့္စိတ္ၾကိဳက္ အေသးစား ေျပာင္းလဲမႈေတြ ေျပာင္းလဲႏိုုင္ဖိုု႔ Program mode ကိုု စီမံထားေသးပါတယ္။ ေစ်းကြက္မွာရႏိုုင္တဲ့ camera အမ်ိဳးအစားေတြေပၚမွာ မူတည္ျပီး အ နည္းငယ္ ကြာျခားႏိုုင္ေပမယ့္လဲ အေျခခံ အသံုုးျပဳပံုုကေတာ့ အတူတူေလာက္ပါပဲ။ Program mode မွာ setting ေလးေတြ ကစားခ်င္တယ္ဆိုုရင္ ဓါတ္ပံုုရိုုက္တဲ့ ခလုုပ္ကိုု တစ္၀က္ႏွိပ္ ျပီး camera ရဲ့ ေခ်ာင္းၾကည့္ေပါက္ ၊ ဒါမွမဟုုတ္ LCD screen ကိုုၾကည့္ပါ။ Camera က ခ်ိန္ေပးတဲ့ setting ေတြကိုု ၾကိဳက္ရင္ ရိုုက္လိုုက္ရံုုပါပဲ။ စိတ္တိုုင္းမက်ေသးဘူးဆိုုရင္ေတာ့ လက္မနဲ႔ လွည့္လိုု႔ရတဲ့ ဘီးလံုုးေလး ( သူ႔ကိုု Thumbwheel လိုု႔ ေခၚပါတယ္၊ ေနာက္ပိုုင္းမွာ Thumbwheel လိုု႔ပဲ ဆက္သံုုးသြားပါရေစ) ကိုုလွည့္ျပီး ကိုုယ္လိုုခ်င္တဲ့ တန္ဖိုုးေတြ ေျပာင္းကစားၾကည့္ပါ။ Camera အမ်ိဳးအစားေပၚမူတည္ျပီး thumbwheel မဟုုတ္ရင္ မ ွ်ား (arrows)၊ ဒါမွမဟုုတ္ jogwheel စသျဖင့္ ကြဲလဲြႏိုုင္ေပမဲ့လဲ အတူတူပါပဲ။ Program mode ကိုု သံုုးရတာဟာ လြယ္ကူသေလာက္ အလုုပ္ျဖစ္တာ ေတြ႕လာပါလိမယ္။
Camera setting ေတြနဲ႔ ပတ္သတ္ျပီး စိတ္ပ်က္စရာတစ္မ်ိဳးက အေျခအေန တစ္ခုုမွာ setting ေတြကိုု လိုုအပ္သလိုုေျပာင္းျပီးရင္၊ ရက္အတန္ၾကာလိုု႔ ေနာက္တစ္ေခါက္ရိုုက္တဲ့အခါ ကိုုယ္ေျပာင္းထားတဲ့ setting ေတြကိုု မမွတ္မိပဲ အမႈမဲ့ အမွတ္မဲ့ ရိုုက္မိလိုု႔ ပံုုေတြက လိုုခ်င္သလိုုမရတာေတြကလဲ ဓါတ္ပံုုရိုုက္သူ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ၾကံဳဖူးၾကပါတယ္။ အဲ့ဒီလိုု အမွားေတြ မျဖစ္ေအာင္ Program mode မွာ camera ကိုုပိတ္လိုုက္တာနဲ႔ ေျပာင္းထားတဲ့ setting ေတြကိုု မွတ္မထားေတာ့ပါဘူး။ ေနာက္တစ္ခါ camera ခလုုပ္ျပန္ဖြင့္ရင္ program mode ကျပန္တြက္ခ်က္ျပီး သင့္ေတာ္တဲ့ setting ကိုုျပန္ေျပာင္းေပးထားမွာပါ။
အသံုုးျပဳတဲ့ Lens ရဲ့ zoom ၊ ဒါမွမဟုုတ္ focal length ေပၚမွာ မူတည္ျပီးေတာ့ Exposure က အနည္းငယ္ကြာျခားသြားမွာပါ။ (Exposure value မေျပာင္းပါဘူး၊ တျခား အခ်က္ေတြ ကြာသြားတာပါ။) camera မွာ built-in lens လိုု႔ ေခၚတဲ့ တြဲျပီး ပါလာတာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ေျပာင္းတပ္ႏိုုင္တဲ့ Inerchangeable lens လိုု႔ေခၚတဲ့ သီးျခား တပ္ဆင္ရတဲ့ ဟာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ႏွစ္မ်ိဳးစလံုုးအတြက္ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈကေတာ့၊ ပိုုေ၀းတဲ့ ဆံုုခ်က္ရွိတဲ့ Lens နဲ႔ Zoom ဆြဲထားတဲ့ Lens ေတြနဲ႔ဆိုုရင္ camera လုုပ္ရွားတာေၾကာင့္ ျဖစ္လာႏိုုင္တဲ့ ေ၀၀ါးတာေတြကိုု ေလ်ာ့ခ်ေစႏိုုင္ဖိုု႔ ပိုုျမန္တဲ့ Shutter speed နဲ႔ တဲြဖက္ေရြးခ်ယ္ေပးမွာ ျဖစ္ျပီး၊ Wide angle lens ဒါမွမဟုုတ္ တိုုတဲ့ zoom range ေတြမွာ အေ၀းဆံုုးနဲ႔ အျပတ္သားဆံုုး ရိုုက္ႏိုုင္ဖိုု႔ ပိုုေသးတဲ့ aperture နဲ႔ တဲြဖက္ေရြးခ်ယ္ေပးမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
Camera က ေရြးခ်ယ္ေပးတဲ့ setting ေတြကိုု လဲ ကိုုယ့္စိတ္ၾကိဳက္ အေသးစား ေျပာင္းလဲမႈေတြ ေျပာင္းလဲႏိုုင္ဖိုု႔ Program mode ကိုု စီမံထားေသးပါတယ္။ ေစ်းကြက္မွာရႏိုုင္တဲ့ camera အမ်ိဳးအစားေတြေပၚမွာ မူတည္ျပီး အ နည္းငယ္ ကြာျခားႏိုုင္ေပမယ့္လဲ အေျခခံ အသံုုးျပဳပံုုကေတာ့ အတူတူေလာက္ပါပဲ။ Program mode မွာ setting ေလးေတြ ကစားခ်င္တယ္ဆိုုရင္ ဓါတ္ပံုုရိုုက္တဲ့ ခလုုပ္ကိုု တစ္၀က္ႏွိပ္ ျပီး camera ရဲ့ ေခ်ာင္းၾကည့္ေပါက္ ၊ ဒါမွမဟုုတ္ LCD screen ကိုုၾကည့္ပါ။ Camera က ခ်ိန္ေပးတဲ့ setting ေတြကိုု ၾကိဳက္ရင္ ရိုုက္လိုုက္ရံုုပါပဲ။ စိတ္တိုုင္းမက်ေသးဘူးဆိုုရင္ေတာ့ လက္မနဲ႔ လွည့္လိုု႔ရတဲ့ ဘီးလံုုးေလး ( သူ႔ကိုု Thumbwheel လိုု႔ ေခၚပါတယ္၊ ေနာက္ပိုုင္းမွာ Thumbwheel လိုု႔ပဲ ဆက္သံုုးသြားပါရေစ) ကိုုလွည့္ျပီး ကိုုယ္လိုုခ်င္တဲ့ တန္ဖိုုးေတြ ေျပာင္းကစားၾကည့္ပါ။ Camera အမ်ိဳးအစားေပၚမူတည္ျပီး thumbwheel မဟုုတ္ရင္ မ ွ်ား (arrows)၊ ဒါမွမဟုုတ္ jogwheel စသျဖင့္ ကြဲလဲြႏိုုင္ေပမဲ့လဲ အတူတူပါပဲ။ Program mode ကိုု သံုုးရတာဟာ လြယ္ကူသေလာက္ အလုုပ္ျဖစ္တာ ေတြ႕လာပါလိမယ္။
Camera setting ေတြနဲ႔ ပတ္သတ္ျပီး စိတ္ပ်က္စရာတစ္မ်ိဳးက အေျခအေန တစ္ခုုမွာ setting ေတြကိုု လိုုအပ္သလိုုေျပာင္းျပီးရင္၊ ရက္အတန္ၾကာလိုု႔ ေနာက္တစ္ေခါက္ရိုုက္တဲ့အခါ ကိုုယ္ေျပာင္းထားတဲ့ setting ေတြကိုု မမွတ္မိပဲ အမႈမဲ့ အမွတ္မဲ့ ရိုုက္မိလိုု႔ ပံုုေတြက လိုုခ်င္သလိုုမရတာေတြကလဲ ဓါတ္ပံုုရိုုက္သူ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ၾကံဳဖူးၾကပါတယ္။ အဲ့ဒီလိုု အမွားေတြ မျဖစ္ေအာင္ Program mode မွာ camera ကိုုပိတ္လိုုက္တာနဲ႔ ေျပာင္းထားတဲ့ setting ေတြကိုု မွတ္မထားေတာ့ပါဘူး။ ေနာက္တစ္ခါ camera ခလုုပ္ျပန္ဖြင့္ရင္ program mode ကျပန္တြက္ခ်က္ျပီး သင့္ေတာ္တဲ့ setting ကိုုျပန္ေျပာင္းေပးထားမွာပါ။
(၃) Aperture Priority
အခုုေရွ႕ဆက္ တင္ျပမယ့္ Aperture priority ကိုု “A” သိုု႔မဟုုတ္ “Av” နဲ႔ ျပေလ့ရွိျပီး သင္ၾကိဳက္တဲ့ aperture value ကိုု ေျပာင္းလဲ အသံုုးျပဳႏိုုင္ပါတယ္။ ဒီmode မွာ camera က မွန္ကန္တဲ့ exposure ရဖိုု႔ သူ႔အလိုုလိုု ခ်ိန္ေပးသြားမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ျမင္ကြင္းတစ္ခုုရဲ့ depth of field လိုု႔ေခၚတဲ့ အရိုုက္ခံမယ့္ အရာရဲ့ အေ႐ွ႕ နဲ႔ အေနာက္ ေတြမွာ focus ဘယ္ေလာက္ထိ ျဖတ္မလဲ ဆိုုတာကိုု ေျပာင္းလဲဖိုု႔ aperture ကိုု ကစားႏိုုင္ပါတယ္။ အ႐ွင္းဆံုုးေျပာရရင္ ဓါတ္ပံုုထဲမွာ အကြာအေ၀းတစ္ခုုကိုု ဘယ္ေလာက္ နီးနီးကေန ဘယ္ေလာက္ေ၀းေ၀း ထင္ေစခ်င္တာလဲ ကိုု Depth of field (DOF) လိုု႔ ေခၚတာပါ။ ဒီလိုု လွပတဲ့ ပံုုထြက္ေအာင္ ကစားႏိုုင္တဲ့ mode ျဖစ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ အေပ်ာ္တန္း ပညာ႐ွင္အဆင့္ ဓါတ္ပံုုဆရာမ်ားၾကားမွာ ေရပန္းစားလွပါတယ္။
အသံုုးျပဳပံုုကေတာ့ apeture ကိုု က်ဥ္းခ်လိုုက္မယ္ဆိုုရင္ focus ျပတ္တဲ့ အပိုုင္းမ်ားလာမွျဖစ္ပါတယ္။ Aperture တန္ဖိုုးကိုုျပတဲ့ f-number ၾကီးလာတာဟာ aperture က်ဥ္းသြားတာပါ။
တကယ္လိုု႔မ်ား aperture ကိုု က်ယ္လိုုက္မယ္ဆိုုရင္ ေပၚလာမယ့္ ပံုုမွာ တိုုတဲ့ focus ျပတ္တဲ့ အကြာအေ၀းကိုု ရေစမွာျဖစ္ျပီး လွပေ၀၀ါးတဲ့ ေနာက္ခံ Bokeh ကိုု ရေစမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
(၄) Shutter Priority
S သိုု႔မဟုုတ္ Tv နဲ႔ ေဖၚျပေလ့႐ွိျပီး အသံုုးျပဳသူအတြက္ စိတ္ၾကိဳက္ shutter speed ကိုု ေရြးခ်ယ္ႏိုုင္ေစမွာပါ။ ေရြးခ်ယ္လိုုက္တဲ့ shutter speed အတြက္ ပံုုေကာင္းထါက္ဖိုု႔ရာ သင့္ေတာ္မယ့္ aperture value ကိုု camera က သူ႔အလိုုလိုုသတ္မွတ္ေပးသြားမွာပါ။
Camera ေတြမွာ ပံုုမွန္ ေတြ႕ေနႏိုုင္တဲ့ shutter value ေတြကေတာ့ 60sec, 30sec, 15sec, 8sec, 4sec, 2sec, 1sec, 1/2 sec, 1/4 sec, 1/8 sec, 1/15 sec, 1/30 sec, 1/60 sec, 1/125 sec, 1/250 sec, 1/500 sec, 1/1000 sec, 1/2000 sec နဲ႔ 1/4000 sec ေတြပဲျဖစ္ပါတယ္။
Camera ေတြမွာ ပံုုမွန္ ေတြ႕ေနႏိုုင္တဲ့ shutter value ေတြကေတာ့ 60sec, 30sec, 15sec, 8sec, 4sec, 2sec, 1sec, 1/2 sec, 1/4 sec, 1/8 sec, 1/15 sec, 1/30 sec, 1/60 sec, 1/125 sec, 1/250 sec, 1/500 sec, 1/1000 sec, 1/2000 sec နဲ႔ 1/4000 sec ေတြပဲျဖစ္ပါတယ္။
ပိုုျပီးေကာင္းမြန္တဲ့ camera ေတြရဲ့ ၾကားကတန္ဖိုု႔းေတြကိုု တ၀က္ (သိုု႔) သံုုးပံုု တစ္ပံုု ထပ္စိပ္ထားပါေသးတယ္။Camera ကိုု flash နဲ႔ တြဲဖက္ အသံုုးျပဳတဲ့အခါမွာ အျမန္ဆံုုး shutter speed ဟာ camera ရဲ့ shutter ႏွစ္ခုုစလံုုး တစ္ခ်ိန္တည္း ပြင့္ေနမယ့္ အခ်ိန္ပိုုင္းထက္ ပိုုျမန္လိုု႔ မရပါဘူး။
ယခင္က ဖလင္ အသံုုးျပဳရတဲ့ camera ေတြမွာ flash နဲ႔ သံုုးရင္ ထားရမယ့္ shutter တန္ဖိုုးကိုု အနီေရာင္နဲ႔ ျဖစ္ျဖစ္၊ shutter တန္ဖိုုးေဘးမွာ ၾကက္ေျခခတ္ အမွတ္အသားျပလိုု႔ပဲ ျဖစ္ျဖစ္ သိသာေအာင္ ျပထားၾကပါတယ္။ ခုုခါမွာေတာ့ ျမင္သာတဲ့ shutter dial မပါၾကေတာ့တဲ့ အတြက္ မွတ္ထားႏိုုင္တာ အေကာင္းဆံုုးပါ။ Camera အမ်ားစုုက flash အသံုုးျပဳရာမွာ ခ်ိန္ႏိုုင္တဲ့ shutter value ကိုု 1/200- 1/250 sec ထားေပးတတ္ၾကပါတယ္။
(၅) Manual
M လိုု႔ျပထားတဲ့ Manual mode ဟာဆိုုရင္ သင္ကိုုယ္တိုုင္ စိတ္တိုုင္းက် အစအဆံုုး ေျပာင္းလဲျပင္ဆင္ႏိုုင္တဲ့ mode ပါ။ Camra က သင့္ အတြက္ မီတာ တိုုင္းေပးတာကလဲြျပီးဘာမွ လုုပ္ေပးမွာ မဟုုတ္ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ သင့္လုုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြကိုုေတာ ့၀င္႐ႈပ္မွာ မဟုုတ္ေပမယ့္ အျမဲ သတိေပးေနမွာပါ။ ဥပမာ ထြက္လာမယ့္ ပံုုဟာ သိပ္ေမွာင္ေနမယ္၊ ဒါမွမဟုုတ္ သိပ္လင္းေနမယ္ ဆိုုတာေလာက္ေလးပါ။
M mode ႏွင့္ သံုုးတဲ့အခါမွာ ေနာက္တစ္ခုု သံုုးႏိုုင္တာက သင့္ Camera မွာ Bulb (သိုု႔) B လိုု႔ သေကၤတျပထားတဲ့ shutter speed ပါရင္၊ Camera ခလုုပ္ကိုု ႏွိပ္ထားတဲ့ တစ္ခ်ိန္လံုုးမွာ Shutter ဖြင့္ေပးထားမွာ ျဖစ္ျပီး လက္လႊတ္လိုုက္ေတာ့မွ shutter ကိုု ပိတ္ေပးမွာပါ။ Bulb လိုုပဲ ဆင္တူတဲ့ ေနာက္ထပ္ mode တစ္ခုုက Time ျဖစ္ျပီး၊ ဒီ mode မွာ ဆိုုရင္ camera ခလုုပ္ကိုု တစ္ခ်ိန္လံုုး ဖိထားစရာမလိုုပဲ ပိတ္ခ်င္တဲ့ အခ်ိန္က်မွ ေနာက္တစ္ခ်က္ ျပန္ႏွိတ္ရံုုပါ။
(၆) Portrait
Camera ရဲ့ exposure dial ေပၚမွာ လူခႏၶာကိုုယ္တစ္ပိုုင္းပံုု ေတြ႕တယ္ဆိုုရင္ အဲ့ဒါဟာ portrait mode အတြက္ အမွတ္အသားပါ။ သာမာန္ လူတစ္ပိုုင္းပံုုမွေန လွလွပပ ပံုု ေလးေတြအထိ အမ်ိဳးမ်ိဳး ေတြ႔ႏိုုင္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အကုုန္လံုုးက အတူတူပါပဲ။ ဒီ setting ကိုုေရြးမယ္ဆိုုရင္ ကိုု႐ိုုက္ခ်င္တဲ့ အရာ၀တၳဳ ေရအတြက္နဲ႔၊ ပံုုေပၚမွာ ဘယ္ေလာက္ အေရးပါ မလဲ၊ ျပည့္ေနမလဲ ကိုု ၾကည့္တတ္ဖိုု႔ အေရးၾကီးပါတယ္။
ေယဘူယ အားျဖင့္ ႐ိုုိုုက္မယ့္ပံုုထဲမွာ တစ္ေယာက္ (သိုု႔) ႏွစ္ေယာက္ ေလာက္က ပံုုရဲ့ ဧရိယာေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ကိုု ျပည့္ေနေစရမွာျဖစ္ပါတယ္။ တကယ္လိုု႔မ်ား ႐ိုုက္ခ်င္တဲ့အရာဟာ ႏွစ္ေယာက္ ျဖစ္မယ္ဆိုုရင္ သူတိုု႔ေတြဟာ camera ကေနျပီး အကြာအေ၀း အတူတူမွာ ျဖစ္ေနေစရပါမယ္။
Portrait mode အတြက္ သင့္ေတာ္တဲ့ camera နဲ႔ အရာ၀တၳဳၾကား အကြာအေ၀းေတြကေတာ့ ၆ ေပ ကေန ေပ ၂၀ ၾကားျဖစ္ ပါတယ္။ ဒီအခ်ိန္မွာ camera ကလဲ ပံုုရဲ့ ႐ႈပ္ေထြးေနမဲ့ ေနာက္ခံ background ကိုု လွပစြာ ေပၚေစဖိုု႔အတြက္ အတိုုဆံုုး Depth of field ရေအာင္ အတတ္ႏိုုင္ဆံုုး ၾကိဳးစားခ်ိန္ေပးမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေအာက္မွ ျပထားတဲ့ ပံုုမွာဆိုုရင္ ေနာက္ခံက ေ၀၀ါးေနျပီး ကိုုယ္ျပခ်င္တဲ့ အရာကိုု ပိုုထင္သာေစမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
White balance နဲ႔ flash setting ေတြကိုု camera က အလိုုအေလ်ာက္ ခ်ိန္ေပးမွာျဖစ္ျပီး၊ ISO ကိုုေတာ့ camera ရဲ့ အေျခခံ သတ္မွတ္ထားတဲ့ တန္ဖိုုးကိုု ခ်ိန္ထားေပးမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ Camera ရဲ့ မီတာ စနစ္ကိုုေတာ့ Metrix metering နဲ႔ တိုုင္းတာေစမွာ ျဖစ္ျပီး၊ ပံုုေတြ မေ၀၀ါးေစဖိုု႔အတြက္ Image Stabilization လိုု႔ေခၚတဲ့ စနစ္ကိုု ဖြင့္လိုုက္မွာျဖစ္ပါတယ္ (သင့္ camera မွာ ပါခဲ့ရင္ေပါ့)။
Portrait ဆိုုေပမယ့္ လူပံုုရိုုက္မွ မဟုုတ္ပါဘူး။ သင္ဂရုုျပဳေစခ်င္တဲ့ အရာမွန္သမ် portrait သံုုး ရိုုက္ႏိုုင္ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ အဓိက ဇာတ္ေဆာင္တစ္ဦး(တစ္ေကာင္) ဟာ ေနာက္ခံ background နဲ့ သင့္တင့္တဲ့ အကြာအေ၀းမွာ ရွိေနမယ္ဆိုုရင္ portrait mode က သင့္ကိုု အ႔ံၾသစရာ ရလာဒ္ကိုု ေပးႏိုုင္မွာပါ။
(၇) Landscape (သိုု႔) Scenic
မ်ားေသာအားျဖင့္ ေတာင္တန္းပံုု အမွတ္အသားနဲ႔ ျပထားတတ္ပါတယ္။ Landscape mode ကိုု အဓိက ဇာတ္ေဆာင္ တိတိက်က် မလိုုတဲ့၊ မပါတဲ့ ပံုုေတြ ရိုုက္ဖိုု႔အတြက္ သံုုးပါတယ္။ ေတြ႔ျမင္လုုိက္ရတဲ့ ျမင္ကြင္းၾကီး တစ္ခြင္လံုုးကိုု မွတ္တမ္းတင္ဖိုု႔ေပါ့။
ဒီ mode မွာဆိုုရင္ camera က ေပးႏိုုင္တဲ့ အနီးဆံုုး focus ျပတ္တဲ့ အကြာအေ၀းကေန ဟိုုးေတာ္ေတာ္ေ၀းေ၀း မိုုင္ သံုုးေလးဆယ္က ေတာင္တန္းနဲ႔ ပင္လယ္ျပင္ေတြအထိ ပါ၀င္ေအာင္ ရိုုက္ႏိုုင္ပါတယ္။ Camera ရဲ့ focusing ဟာ infinity ကစျပီး ခ်ိန္ေပးျပီး၊ ျပတ္သားတဲ့ ပံုုထြက္ရဖိုု႔အတြက္ lens ရဲ့ aperture ကိုု ေလ်ာ့ခ်ေပးပါတယ္။ Focus ခ်ိန္စရာမလိုုတဲ့ camera ေတြဟာ lanscape mode နဲ႔ လာတာေတြပဲေပါ့။
White balance ကိုု ေန႔ အလင္းေရာင္ အေနနဲ႔ ခ်ိန္ေပးမ်ာျဖစ္ျပီး၊ Flash ကိုုပိတ္ထားမွာျဖစ္တယ္။ က်န္တာေတြက Portrait လိုုပါပဲ။
White balance ကိုု ေန႔ အလင္းေရာင္ အေနနဲ႔ ခ်ိန္ေပးမ်ာျဖစ္ျပီး၊ Flash ကိုုပိတ္ထားမွာျဖစ္တယ္။ က်န္တာေတြက Portrait လိုုပါပဲ။
ပံုု – စကၤာပူရဲ့ အထင္ကရ ေနရာ။ မနက္ ေနအတက္မွာ ရိုုက္ထားေသာပံုု။ ျပ ထားတဲ့ ပံုုမွာဆိုုရင္ အနီးဆံုုးမွ ေ၀းဆံုုးအထိ ျမင္ႏိုုင္ပါတယ္။ (All rights reserved ပံုုအား ကူးယူအသံုုးျပဳျခင္း မျပဳလုုပ္ရ)
(၈) Sport, Actions, Children or Pets
ေျပးေနတဲ့ အရုုပ္နဲ႔ ျပတတ္ျပီး၊ တခါတရံမွာေတာ့ ေဂါက္႐ိုုက္ေနတဲ့ပံုုနဲ႔လဲ ျပတတ္ပါေသးတယ္။ ဒီ setting ဟာဆိုုရင္ အျမန္ေရြ႔႕လ်ားေနတဲ့ အရာေတြကိုုရိုုက္ဖိုု႔ အေကာင္းဆံုုးပါ။
ဒီmode ဟာ shutter speed ကိုု ပိုုျမန္ေအာင္ ခ်ိန္ထားလိုု႔ပဲ ျဖစ္ျပီး အလင္းေရာင္ လံုုေလာက္ေအာင္ရႏိုုင္တဲ့ အေျခအေနနဲ႔ရိုုက္ရင္ အေကာင္းဆံုုးပါ။ မ်ားေသာအားျဖင့္ အခြင့္အေရးရခိုုက္ အမိအရရိုုက္ႏိုုင္ရမဲ့ အေျခအေနမ်ိဳးမွာ သံုုးဖိုု႔ အသင့္ေတာ္ဆံုုးပါပဲ။ ဒီ mode မွာဆိုုရင္ camera ရဲ့ autofocus ကိုု တခ်ိန္လံုုး အသံုုးျပဳေနျပီး၊ အလင္းေရာင္ထဲမွာ ရိုုက္တယ္လိုု႔ သတ္မွတ္တဲ့အတြက္ flash ကိုု ပိတ္ထားသလုုိ white balance ကလဲ ေန႔အလင္းေရာင္ကိုု ခ်ိန္ထားမွာပါ။ မီတာ ကေတာ့ ထံုုးစံအတိုုင္း Matrix metering ျဖစ္ျပီး၊ ISO ေနနဲ႔ကေတာ့ သင့္ေတာ္သလုုိ ေျပာင္းလဲေနႏိုုင္ျပီး အတတ္ႏိုုင္ဆံုုး ISO 400 ထက္မေက်ာ္ေစဖိုု႔ ထိန္းထားမွာပါ။ တကယ္လိုု႔မ်ား သင့္ camera မွာ စက္ေသနက္ပစ္သလိုုမ်ိဳး တရစပ္ ရိုုက္ႏိုုင္တဲ့ function ပါမယ္ဆိုုရင္ ေတာ့ အလိုုအေလ်ာက္ ဖြင့္ေပးဦးမွာပါ။
ပံုုမွဆိုုရင္ sport mode ျဖင့္ မရိုုက္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ မ်က္ႏွာတဝိုုက္မွာ ေဝဝါးေနတာ ေတြ႔ႏိုုင္ပါတယ္။
(၉ ) Close up (or) Macro
ပန္းေလး တစ္ပြင့္နဲ႔ သေကၤတ ျပဳတတ္ျပီး၊ သူ႔ကိုု သီးသန္႔ျဖစ္ျဖစ္၊ တစ္ျခား mode ေတြနဲ႔ တဲြလိုု႔ပဲျဖစ္ျဖစ္ သံုုးႏိုုင္ပါတယ္။ တစ္ျခား mode ေတြနဲ႔ တဲြသံုုးဖိုု႔ အတြက္ Exposure dial မွာပါတဲ့ mode ေရြးတဲ့ ခလုုပ္အျပင္ ေနာထက္ သပ္သပ္ ခလုုပ္ထပ္ပါ ပါတယ္။
Macro ရိုုက္မယ္ဆိုုရင္ ရိုုက္ခ်င္တဲ့ subject ကိုု camera focus က လုုိက္ႏိုုင္တဲ့အထိ က္ႏိုုင္သေလာက္ ကပ္ရိုုက္ႏိုုင္ရင္ ေကာင္းပါတယ္။ ဒီလိုုရိုုက္ႏိုုင္ဖိုု႔ camera ရဲ့ focus ဟာ အနီးဆံုုး ၀-၆ လက္မ အထိ ကပ္ရိုုက္ႏိုုင္ေအာင္ ျပဳလုုပ္ေပးႏိုုင္မွပါ။
Camera နဲ႔ lens အမ်ိဳးၾကားမွာ အနီးဆံုုး focus ျဖတ္ႏိုုင္စြမ္းဟာလဲ ကြာျခားၾကပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕ ေတြဟာဆိုုရင္ တစ္လက္မေအာက္ အကြာအေ၀းမ်ိဳးကိုု focus ျဖတ္ႏိုုင္ၾကေပမဲ့လဲ၊ တစ္ခ်ိဳ႕ ေတြမွာ လက္တစ္လံေလာက္ေ၀းမွ focus ျဖတ္ေပးႏိုုင္ၾကပါတယ္။
Camera နဲ႔ lens အမ်ိဳးၾကားမွာ အနီးဆံုုး focus ျဖတ္ႏိုုင္စြမ္းဟာလဲ ကြာျခားၾကပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕ ေတြဟာဆိုုရင္ တစ္လက္မေအာက္ အကြာအေ၀းမ်ိဳးကိုု focus ျဖတ္ႏိုုင္ၾကေပမဲ့လဲ၊ တစ္ခ်ိဳ႕ ေတြမွာ လက္တစ္လံေလာက္ေ၀းမွ focus ျဖတ္ေပးႏိုုင္ၾကပါတယ္။
White balance ကိုု automatic မွာ ထားေပးျပီး၊ flash ကိုု ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား camera ေတြက ပိတ္ေပးထားမွာပါ။ ပိုုေကာင္းမြန္တဲ့ camera ေတြမွာေတာ့ လိုုအပ္ရင္ flash ဖြင့္ေပးမွာျဖစ္ျပီး flash ရဲ့ အလင္းေရာင္ကိုုေတာ့ ေဖ်ာ့ေပးထားေစမွာပါ။ Flash ဖြင့္ေပးလိုုက္တဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ လက္မျငိမ္လိုု႔ ျဖစ္တဲ့ ေတာ္ရံုု လႈပ္ခါမႈေတြကိုု ေဖ်ာက္ဖ်က္ေပးေစႏိုုင္မွာ ျဖစ္သလိုု၊ ေရြ႕လ်ားေနတဲ့ အရာေတြကိုု ရပ္တန္႔သေရာင္ ေပၚလြင္ေစပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ flash ေၾကာင့္ ေနာက္ခံက ေန႔အလင္းေရာင္မွာေတာင္ ရွိရင္းထက္ ပိုုေမွာင္သြားေစပါတယ္။
ISO အေနနဲ႔ကေတာ့ camera ရဲ့ အေျခခံ ISO ေတြျဖစ္တတ္ပါတယ္။ အမ်ားအားျဖင့္ ISO 100, နဲ႔ ISO 200 ေလာက္ပါပဲ။ သံုုးတဲ့ Metering ကေတာ့ Metrix ပါ။
ဒီေလာက္ဆိုုရင္ camera တစ္လံုုးရဲ့ Exposure dial ေပၚမွာပါတဲ့ ပံုုေတြ စာေတြ ဟာ ဘာေတြလဲဆိုုတာ သိသြားတဲ့အျပင္ သူတိုု႔ကိုု ဘယ္လိုုသံုုးမလဲနဲ႔ ဘယ္ေနရာေတြမွာ အသံုုး၀င္မလဲဆိုုတာေတြ သိသြားပါျပီ။
ေနာက္က်န္ေနေသးတဲ့ Camera ရဲ့ mode ေတြအေၾကာင္းကိုု ဆက္လက္ တင္ျပသြားပါဦးမယ္။
ေနာက္က်န္ေနေသးတဲ့ Camera ရဲ့ mode ေတြအေၾကာင္းကိုု ဆက္လက္ တင္ျပသြားပါဦးမယ္။
မွီညမ္း။ ။ Camera’s setting for the photo you want
https://www.facebook.com/dpmyanmar/
No comments:
Post a Comment