Latest News

CREDIT

သတင္းစံုေပ်ာ္၀င္အိုးၾကီးတြင္ ေဖာ္ျပထားသည့္ သတင္း၊ဓာတ္ပံုမ်ားသည္ သက္ဆိုင္သူမ်ား၏မူပိုင္သာျဖစ္ေၾကာင္း အသိေပးအပ္ပါသည္။

Thursday, October 29, 2015

ဗဟုသုတျဖစ္ဖြယ္ ဆိုရွယ္လစ္စနစ္ရဲ႕ ဖခင္ (သို႕) ကားလ္မာခ့္စ္ အေၾကာင္း



BB

"သမိုင္းဟာ သူ႔ဟာသူပဲေနတယ္။သမိုင္းမွာ ၾကီးမားတဲ့စည္းစိမ္ခ်မ္းသာမရွိဘူး။ "သမိုင္း"ဟာ စစ္ပြဲေတြမဖန္တီးဘူး။ အဲ့လိုေတြလုပ္တာ လူ.. သက္ရွိထင္ရွားေနထိုင္ေနတဲ့လူေတြ။ လူေတြက ပိုင္ဆိုင္လိုတာေတြရွိၾကျပီး ရန္လိုတိုက္ခိုက္ၾကတယ္။ "သမိုင္း"က သူရဲ႕ ရရွိပိုင္ဆိုင္မႈေတြအတြက္ "လူ"ကို နည္းလမ္းသဖြယ္အသံုးခ်တဲ့ သက္ရွိတစ္ေကာင္မဟုတ္ဘူး။ သမိုင္းဟာ လူတစ္ေယာက္ သူ႔အမည္နာမနဲ႔ ေလာဘေတြအတြက္ ရွာေဖြၾကိဳးပမ္းတဲ့ ျဖစ္စဥ္တစ္ခုပဲ။ သမိုင္းက ဘာမွ မလုပ္ဖူး။"

"ကားလ္မာခ့္စ္"ဂ်ာမန္ အေတြးအေခၚပညာရွင္၊ေဘာဂေဗဒပညာရွင္လူမႈေဗဒပညာရွင္၊သတင္းစာဆရာႏွင့္ ဆိုရွယ္လစ္ေတာ္လွန္ေရး၀ါဒီ၁၈၁၈ ခုႏွစ္ - ၁၈၈၃ ခုႏွစ္

ကားလ္မာခ့္စ္ဟာ လူသားေတြအေပၚ အၾကီးက်ယ္ဆံုးေသာ သမိုင္း၀င္ လႊမ္းမိုးမႈရွိခဲ့သူ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီမိုကရက္အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒ ( Democratic Nationalism) ေပၚထြန္းရာေခတ္၊ အလုပ္သမားသမဂၢမ်ားေပၚထြန္းးရာေခတ္ (trade unionism) ႏွင့္ အေတြးအေခၚေတာ္လွန္ေျပာင္းလဲေရးေခတ္ျဖစ္တဲ့ ၁၉ ရာစုႏွစ္မွာ သူ႔ရဲ႕ အယူအဆေတြေပၚထြန္းခဲ့ပါတယ္။မာခ့္စ္ရဲ႕လက္ထက္မွာ ေတာ္လွန္ေျပာင္းလဲေရးဓေလ့တစ္ခုေပၚထြန္းလာခဲ့တယ္လို႔ေတာင္ ဆိုစမွတ္ျပဳခဲ့ရပါတယ္။ဒါေပမယ့္လည္း မာခ့္စ္ဟာ သူ႔ေခတ္အခါက လူၾကိဳက္မ်ားလွတဲ့ စာေရးဆရာ၊ ေဟာေျပာသူတစ္ဦးမဟုတ္ခဲ့ပါ။မာခ့္စ္ရဲ႕ ဆိုစမွတ္ျပဳေလာက္တဲ့ လက္ရာေတြကေတာ့ Das Kapital နဲ႕ Surplus of Value တို႔ပဲျဖစ္ပါတယ္။ Das Kapital ဟာ စာမ်က္ႏွာေပါင္း ၂၅၀၀ ေက်ာ္ပါတဲ့ အတြဲ သံုးတြဲပါေသာ စာအုပ္ျဖစ္ပါတယ္။

မာခ္စ့္ဟာ Capitalism ဆိုတဲ့ အရင္းရွင္စနစ္ရဲ႕ ဆိုးသြမ္းမႈေတြကို အင္တိုက္အားတိုက္ ျပိဳငိ္ဆိုင္ေ၀ဖန္ေဟာေျပာခဲ့ေပမယ့္လည္း ၁၈၇၀ ခုႏွစ္ မတိုင္မီထိ သူ႔အယူအဆေတြကိ္ု လူၾကိဳက္နည္းခဲ့ပါတယ္။ ၁၈၇၀ ေနာက္ပိုင္းမွာေတ့ာ သူရဲ႕အယူအဆေတြဟာ ဂ်ာမနီမွာတင္မကပဲ ပါရီ ၊ ဘရက္ဆဲလ္စ္၊ ေမာ္စကိုနဲ႕ လန္ဒန္တို႔ကို ပ်ံံ႔ႏွ႔ံသြားခဲ့ပါေတာ့တယ္။၁၈၉၀ ခုႏွစ္ ေရာက္တဲ့အခါမွာေတာ့ မာခ္စ့္ရဲ႕ စာအုပ္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကို အဂၤလိပ္ဘာသာျပန္ဆိုခဲ့တဲ့အတြက္ အေမရိကတိုက္ထိပါ ေရာက္သြားခဲ့ပါတယ္။ဒါေပမယ့္လည္း အျခားေခတ္ျပိဳင္ ရရွား မင္းမဲ့၀ါဒီျဖစ္တဲ့ မစ္ခ္ေဟးလ္ ဘာကူ ( Mikhail Bakunin) နင္တို႔ ၊ ဂ်ာမန္ ဆိုရွစ္လစ္၀ါဒီျဖစ္တဲ့ ဖာဒီနန္ လာဆဲလ္ ( Ferdinand Lassalle) တို႔ရဲ႕အယူအဆေတြနဲ႔ ယွဥ္လ်င္ေတာ့ မာခ့္စ္ရဲ႕ အယူအဆေတြဟာ လူၾကိဳက္နည္းေနဆဲပါပဲ။ ဒါဟာဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ မာခ့္စ္ဟာ သူ႔ေခတ္သူ႔အခါမွာ ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကား လူၾကိဳက္မ်ားတဲ့ ေခါင္းေဆာင္တစ္ေယာက္၊ လႈ႔ံေဆာ္သူတစ္ေယာက္မဟုတ္တာေၾကာင့္ရယ္၊ မာခ့္နဲ႕ အန္ဂ်ယ္စ္တို႔ရဲ႕ လႈပ္ရွားမႈေတြကို ကြန္ျမဴနစ္ဆင္ ရယ္ ဆိုရွယ္လစ္ဇင္ရယ္ဆိုျပီး အစ္ဇင္ေတြ (ism) အျဖစ္ သမုတ္ခံရျပီး အဆိုးျမင္ခဲ့ၾကတဲ့အတြက္ရယ္ေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္။မာ့ခ္စ္ဟာ သူ႕ဘ၀ရဲ႕ အခ်ိန္အမ်ားစုကို လန္ဒန္ေျမာက္ဖက္ပိုင္းက မထင္ရွားတဲ့ သာမညေနရာေလးတစ္၀ိုက္နဲ႕ ျဗိတိန္စာၾကည့္တိုက္ ပင္မစာဖတ္ခန္းထဲမွာပဲ စာေရးေတြးေခၚရင္း ကုန္ဆံုးခဲ့ပါတယ္။မာခ့္စ္ဟာ သီအိုရီသမား ပညာရွင္တစ္ဦး ျဖစ္ပါတယ္။သူဟာ သူရဲ႕ အေတြးအေခၚအယူအဆေတြ လ်င္ျမန္စြာ ေပၚထြက္သေလာက္ စာေရးတဲ့အခါ ေျဖးေျဖးနဲ႔ နာက်င္ခံစားျပီး စာေရးေလ့ရွိပါတယ္။မာ့ခ္စ့္ဟာ ပညာတတ္လူ႔အသိုင္းအ၀ိုင္းကို ရြံရွာတတ္ျပီး ပစၥည္း ဂုဏ္ျဒပ္မက္ေမာသူလူတန္းစားေတြရဲ႕ အေနအထားေတြကိုလည္း မုန္းတီးခဲ့ပါတယ္။သူ႔ေခတ္က ပညာတတ္လူ႔အသိုင္းအ၀ိုင္းေတြဟာ ဦးတည္ခ်က္မရွိပဲ လက္ေတြ႔ဘ၀နဲ႔ ကင္းကြာေနခဲ့သလို အရင္းရွင္၀ါဒကို လိုလားတဲ့ ဘူဇြာအသိုင္း၀ိုင္းဟာလည္း ပစၥည္း၊ ဂုဏ္ျဒပ္မ်ားနဲ႔ မ်က္ကန္းတေစၦျဖစ္ေနခဲ့ၾကပါတယ္။

မာခ့္စ္ရဲ႕ စာေပေတြထဲမွာ အရင္းရွင္စနစ္ရဲ႕ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈနည္းလမ္းေတြကို စနစ္တက်ရွင္းျပ ေ၀ဖန္ခဲ့ပါတယ္။ မာခ့္စ္ရဲ႕ ထူးျခားခ်က္က အျခား ေတာ္လွန္ေျပာင္းလဲေရးအေတြးအေခၚပညာရွင္မ်ားနဲပမတူတာပါပဲ။သူရဲ႔၀ါဒေတြဟာ စိတ္ကူးယဥ္မဆန္ပဲ လက္ေတြ႔က်ျပီး တကယ္ျဖစ္ခဲ့တဲ့ လူသားသမိုင္းအေပၚ အျမဲတေစ အေျခခံခဲ့ပါတယ္။ ၁၉ ရာစုက ဥေရာပ ေတာ္လွန္ေျပာင္းလဲေရး အေတြးအေခၚပညာရွင္ေတြမွာ ဘံုတူတဲ့ သေဘာထား အခ်က္ ေလးခ်က္ရွိ္ပါတယ္။ (၁) လက္ရွိေခတ္အေျခအေနရဲ႕ စနစ္ သို႔မဟုတ္ အယူအဆတစ္ခုရဲ႔ မမွ်တတဲ့ အေျခအေနကို ေ၀ဖန္ရႈံ႕ခ်တယ္။ (၂) သူတို႔ တည္ေဆာက္လိုတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔စည္းကို ပံုေဖာ္တယ္။(၃) လက္ရွိေခတ္က အရာေတြထဲက ဘယ္ေလာက္ကို ထိန္းသိမ္းထားရမယ္ ဆိုတာကို ထည့္ေတြးတယ္။ (၄) သူတို႔လိုလားတဲ့ အေျခအေနအေျပာင္းအလဲကို ရဖို႔ အထိေရာက္ဆံုး နည္းစနစ္ေတြကို ရွာေဖြတယ္။ မာခ့္စ္မွာေတာ့ အဲ့လို သေဘာထားမ်ိဳး မရွိခဲ့ဘူးလို႔ဆိုပါတယ္။မာခ့္စ္ရဲ႕ ယံုၾကည္မႈအရေတာ့ အယူအဆေလး တစ္ခု ႏွစ္ခုေလာက္ကို ေထြးေပြ႔တဲ့ လူသားေတြက ၀င္ေရာက္စြက္ဖက္ျပီး ေျပာင္းလဲပစ္လို႔ မရတဲ့ သိပၸံနည္းက် နိယာမေတြက လူသားသမိုင္းကို အစဥ္ထိန္းခ်ဳပ္ထားတယ္ လို႔ ဆိုပါတယ္။

လူသားေတြဟာ သူတို႔ေမြးဖြားလာရတဲ့ ရုပ္၀ထၱဳကမၻာရဲ႕ လႊမ္းမိုးမႈကိုခံေနၾကရတယ္။သူတို႔ရဲ႕ အယူအဆေတြဟာ ေမွ်ာ္ကိုးမႈေလာဘေတြပါေနတယ္။ဒီလႊမ္းမိုးခံယူမႈေအာက္မွာ လူသားေတြဟာ သူတို႔ အသက္ရွဴ ၊ လုပ္ကိုင္၊ ေနထိုင္၊ ခ်စ္ခင္၊ ခံစား၊ ေသေၾကၾကရတဲ့ ေလာကသဘာ၀ၾကီးကို မွားယြင္းစြာ ရႈျမင္နားလည္ေနၾကတယ္။သူတို႔ရဲ႕ ရပ္တည္မႈနဲ႕ ရပ္တည္မႈရဲ႕ အဓိပါၸယ္ေတြကို မွားယြင္းစြာ နားလည္ထားၾကတယ္လို႔ဆိုပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ မာခ့္စ္၀ါဒီေတြက ဒီအယူအဆ နားလည္မႈအလြဲကို စက္မႈအရင္းရွင္၀ါဒေၾကာင့္ ျဖစ္လာရတဲ့" ပညတ္" အျဖစ္ (အသိထင္ေရာင္လြဲမွားမႈ) အျဖစ္ ေခၚဆိုၾကပါတယ္။ Proletariat လို႔ေခၚတဲ့ ပစၥည္းမဲ့လူတန္းစားေတြဟာ ရုပ္၀ါဒီမက္ေမာတဲ့ (Bourgeois) ဘူဇြာလူဆတန္းစားနဲ႕ အရင္းရွင္လူတန္းစားေတြရဲ႕ စိုးမိုးမႈ၊ ေခါင္းပံုျဖတ္မႈကို ခံစားေနရၾကတယ္လို႔ဆိုခဲ့ပါတယ္။

ျခံဳေျပာရရင္ေတာ့ မာခ့္စ့္ရဲ႔ အရင္းရွင္ကို ဆန္႔က်င္တဲ့ အယူအဆေတြဟာ ေဘာဂေဗဒ၊ လူ႔အဖြဲ႔စည္း၊ ႏိုင္ငံေရးတို႔နဲ႔ ပတ္သက္ျပီး ၄င္းအယူအဆေတြကိ္ု ေပါင္းျပီး "မာခ့္စ္၀ါဒ"လို႔ေခၚပါတယ္။မာခ္စ့္၀ါဒဟာ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈကို ထိန္းခ်ဳပ္တဲ့ ဓနရွင္ အရင္းရွင္လူတန္းစားနဲ႕ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈအတြက္ လုပ္အားကိုေပးရေသာ အဖိႏွိပ္ခံ ဂုတ္ေသြးစုပ္ခံ ပစၥည္းမဲ့ လူတန္းစားတို႔ၾကားကြာဟမႈကို မီးေမာင္းထိ္ုးေပးႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ ယင္းကဲ့သို႔ ကြာဟမႈ မညီမွ်မႈေတြေၾကာင့္ ယခင္က လူမႈစီးပြားေရးစနစ္ေတြလိုပဲ အရင္းရွင္စနစ္ဟာ ပ်က္သုန္းရေတာ့မွာျဖစ္ျပီး စနစ္အသစ္ျဖစ္တဲ့ ဆိုရွယ္လစ္၀ါဒက အစားထိုး၀င္ေရာက္မွာလို႔ ေဟာကိန္းထုတ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ မာခ့္စ္မွန္းသလို ဆိုရွယ္လစ္၀ါဒနဲ႔ ေခတ္ျပိဳင္ကြန္ျမဴနစ္၀ါဒတို႔ဟာ လက္ေတြ႔မွာမူ ေအာင္ျမင္ျခင္းေတာ့မရွိခဲ့ပါ။ မာခ့္စ္၀ါဒဟာ ယေန႔ေခတ္ရဲ႕ အလုပ္သမားလူထုအခြင့္ေရးမ်ား၊ အရင္းရွင္စနစ္ အားနည္းခ်က္မ်ားနဲ႕ လက္ရွိနဲ႕ အနာဂတ္ စီပြားေရးအေတြးအေခၚမ်ားကို နားလည္ဖို႔ အေျခခံအျမစ္ပဲျဖစ္ပါတယ္။မာ့ခ္စ္ဟာ အေတြးအေခၚသမိုင္းမွာ ခ်ီးမြမ္းခံရဆံုးျဖစ္သလို ေ၀ဖန္မႈအမ်ားဆံုးခံခဲ့ရတဲ့ သူလည္းျဖစ္တဲ့အျပင္ သမိုင္းတစ္ေလွ်ာက္ လႊမ္းမိုးမႈအရွိဆံုးသူလည္းျဖစ္ပါတယ္။ လက္ရွိပညာရွင္မ်ား၊ အလုပ္သမားသမဂၢမ်ားနဲ႕ ႏိုင္ငံေရးပါတီအမ်ားစုဟာ ယေန႔တိုင္ မာခ္ခစ္၀ါဒရဲ႕ လႊမ္းမိုးမႈကို ခံေနရဆဲျဖစ္ပါတယ္။မာခ့္စ္ကို လူမႈသိပၸံ (Social Science) ကို ပံုေဖာ္ေပးဖဲ့တဲ့ ဗိသုကာၾကီး သံုးေယာက္ထဲမွ တစ္ေယာက္အျဖစ္ Émile Durkheim နဲ႕ Max Weber တို႔ႏွင့္ယွဥ္တြဲ ေခၚဆိုသတ္မွတ္ၾကပါတယ္။

စာခ်ပ္ - (မာခ္စ့္ဟာ ဂ်ဴးဘာသာ နဲ႔ ခရစ္ယာန္ ဘာသာေနာက္ခံတို႔ကေန ၾကီးျပင္းလာခဲ့ေသာ္လည္း ဘာသာမဲ့တစ္ေယာက္အျဖစ္ထင္ရွားခဲ့ပါတယ္)

http://www.trend.com.mm/2015/06/23/people-planet-6960

....................................................

ဗဟုသုတ်ဖျစၹယ္ ဆိုရြယႅစၥနစ္ရဲ႕ ဖခင္ (သို႕) ကားလၼာခ့္စ္ ေအၾကာင္း


BB

"သမိုင္းဟာ သူ႔ဟာသူပဲေနတယ္။သမိုင္းမြာ ႀကီးမားတဲ့စၫ္းစိမၡ္မ္းသာမရြိဘူး။ "သမိုင္း"ဟာ စျစၸဲေၾတမဖႏၲီးဘူး။ အဲ့လိုေၾတလုပၲာ လူ.. သက္ရြိထင္ရြားေနထိုင္ေနတဲ့လူေၾတ။ လူေၾတက ပိုငၧိဳငႅိဳတာေၾတရြိၾက်ပီး ရႏႅိဳတိုကၡိဳက္ၾကတယ္။ "သမိုင္း"က သူရဲ႕ ရရြိပိုငၧိဳငၼႈေၾတအၾတက္ "လူ"ကို နၫ္းလမ္းသျဖယ္အသံုးခ္တဲ့ သက္ရြိတစ္ေကာငၼဟုတၻဴး။ သမိုင္းဟာ လူတစ္ေယာက္ သူ႔အမၫၷာမနဲ႔ ေလာေဘၾတအၾတက္ ရြာေျဖႀကိဳးပမ္းတဲ့ ်ဖစၥဥၱစၡဳပဲ။ သမိုင္းက ဘာမြ မလုပၹဴး။"

"ကားလၼာခ့္စ္"ဂ္ာမႏ္ ေအၾတးေအခၚပညာရြင္၊ေဘာေဂဗဒပညာရြငႅဴမႈေဗဒပညာရြင္၊သတင္းစာဆရာႏြင့္ ဆိုရြယႅစ္ေတာႅြႏ္ေရး၀ါဒီ၁၈၁၈ ခုႏြစ္ - ၁၈၈၃ ခုႏြစ္

ကားလၼာခ့္စ္ဟာ လူသားေၾတေအပၚ အႀကီးက္ယၦံဳးေသာ သမိုင္း၀င္ လႊမ္းမိုးမႈရြိခဲ့သူ ်ဖစၡဲ့ပါတယ္။ ဒီမိုကရက္အမ္ိဳးသားေရး၀ါဒ ( Democratic Nationalism) ေပၚၾထႏ္းရာေခတ္၊ အလုပ္သမားသမဂၢမ္ားေပၚၾထႏ္းးရာေခတ္ (trade unionism) ႏြင့္ ေအၾတးေအခၚေတာႅြႏ္ေ်ပာင္းလဲေရးေခတ္်ဖစၲဲ့ ၁၉ ရာစုႏြစၼြာ သူ႔ရဲ႕ အယူအေဆေၾတပၚၾထႏ္းခဲ့ပါတယ္။မာခ့္စ္ရဲ႕လကၳကၼြာ ေတာႅြႏ္ေ်ပာင္းလဲေရးေဓလ့တစၡဳေပၚၾထႏ္းလာခဲ့တယႅိဳ႕ေတာင္ ဆိုစမြတ္်ပဳခဲ့ရပါတယ္။ဒါေပမယ့္လၫ္း မာခ့္စ္ဟာ သူ႔ေခတ္အခါက လူႀကိဳကၼ္ားလြတဲ့ စာေရးဆရာ၊ ေဟာေ်ပာသူတစ္ဦးမဟုတၡဲ့ပါ။မာခ့္စ္ရဲ႕ ဆိုစမြတ္်ပဳေလာကၱဲ့ လက္ရာေၾတေကတာ့ Das Kapital နဲ႕ Surplus of Value တို႔ပဲ်ဖစၸါတယ္။ Das Kapital ဟာ စာမ္က္ႏြာေပါင္း ၂၅၀၀ ေက္ာၸါတဲ့ အၾတဲ သံုးၾတဲပါေသာ စာအုပ္်ဖစၸါတယ္။

မာခၥ့္ဟာ Capitalism ဆိုတဲ့ အရင္းရြငၥနစ္ရဲ႕ ဆိုးၾသမ္းမႈေၾတကို အငၲိဳက္အားတိုက္ ်ပိဳငိၦိဳင္ေ၀ဖႏ္ေဟာေ်ပာခဲ့ေပမယ့္လၫ္း ၁၈၇၀ ခုႏြစ္ မတိုငၼီထိ သူ႔အယူအေဆၾတကိ္ု လူႀကိဳကၷၫ္းခဲ့ပါတယ္။ ၁၈၇၀ ေနာကၸိဳင္းမြာေတ့ာ သူရဲ႕အယူအေဆၾတဟာ ဂ္ာမနီမြာတငၼကပဲ ပါရီ ၊ ဘရကၦဲလၥ္၊ ေမာၥကိုနဲ႕ လႏၵႏၲိဳ႕ကို ပ္ံံ႔ႏြ႔ံၾသားခဲ့ပါေတာ့တယ္။၁၈၉၀ ခုႏြစ္ ေရာကၱဲ့အခါမြာေတာ့ မာခၥ့္ရဲ႕ စာအုပ္ေတာ္ေတာၼ္ားမ္ားကို အဂလႋပၻာသာ်ပႏၧိဳခဲ့တဲ့အၾတက္ ေအမရိကတိုကၳိပါ ေရာၾက္သားခဲ့ပါတယ္။ဒါေပမယ့္လၫ္း အ်ခားေခတ္်ပိဳင္ ရရြား မင္းမဲ့၀ါဒီ်ဖစၲဲ့ မစၡ္ေဟးလ္ ဘာကူ ( Mikhail Bakunin) နငၲိဳ႕ ၊ ဂ္ာမႏ္ ဆိုရြစႅစ္၀ါဒီ်ဖစၲဲ့ ဖာဒီနႏ္ လာဆဲလ္ ( Ferdinand Lassalle) တို႔ရဲ႕အယူအေဆၾတနဲ႔ ယြဥႅ္င္ေတာ့ မာခ့ၥ္ရဲ႕ အယူအေဆၾတဟာ လူႀကိဳကၷၫ္းေနဆဲပါပဲ။ ဒါဟာဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ မာခ့ၥ္ဟာ သူ႔ေခတ္သဴ႕အခါမြာ ထင္ေပၚေက္ာ္ၾကား လူႀကိဳကၼ္ားတဲ့ ေခါင္းေဆာငၲစ္ေယာက္၊ လႈ႔ံေဆာ္သဴတစ္ေယာကၼဟုတၱာေၾကာင့္ရယ္၊ မာခ့္နဲ႕ အႏၢ္ယၥၱိဳ႕ရဲ႕ လႈပ္ရြားမႈေၾတကို ၾကႏ္်မဴနစၧင္ ရယ္ ဆိုရြယႅစၨင္ရယၦိဳ်ပီး အစၨင္ေၾတ (ism) အ်ဖစ္ သမုတၡံရ်ပီး အဆိုး်မငၡဲ့ၾကတဲ့အၾတက္ရယ္ေၾကာင့္ ်ဖစၸါတယ္။မာ့ခၥ္ဟာ သူ႕ဘ၀ရဲ႕ အခ္ိႏ္အမ္ားစုကို လႏၵႏ္ေ်မာကၹကၸိဳင္းက မထင္ရြားတဲ့ သာမေညနရာေလးတစ္၀ိုကၷဲ႕ ်ဗိတိႏၥာၾကၫ့္တိုက္ ပငၼစာဖတၡႏ္းထဲမြာပဲ စာေရးေၾတးေခၚရင္း ကုႏၧံဳးခဲ့ပါတယ္။မာခ့္စ္ဟာ သီအိုရီသမား ပညာရြငၲစ္ဦး ်ဖစၸါတယ္။သူဟာ သူရဲ႕ ေအၾတးေအခၚအယူအေဆၾတ လ္င္်မျႏၥာ ေပၚၾထေက္သလာက္ စာေရးတဲ့အခါ ေ်ဖးေ်ဖးနဲ႔ နာက္ငၡံစား်ပီး စာေရးေလ့ရြိပါတယ္။မာ့ခၥ့္ဟာ ပညာတတႅဴ႕အသိုင္းအ၀ိုင္းကို ၿရံရြာတတ္်ပီး ပစၥၫ္း ဂုဏ္်ဒပၼက္ေမာသူလူတႏ္းစားေၾတရဲ႕ ေအနအထားေၾတကိုလၫ္း မုႏ္းတီးခဲ့ပါတယ္။သူ႔ေခတၠ ပညာတတႅဴ႕အသိုင္းအ၀ိုင္းေၾတဟာ ဦးတၫၡ္ကၼရြိပဲ လက္ေၾတ႔ဘ၀နဲ႔ ကင္းၾကာေနခဲ့သလို အရင္းရြင္၀ါဒကို လိုလားတဲ့ ဘူျဇာအသိုင္း၀ိုင္းဟာလၫ္း ပစၥၫ္း၊ ဂုဏ္်ဒပၼ္ားနဲ႔ မ္ကၠႏ္းေတစၧ်ဖစ္ေနခဲ့ၾကပါတယ္။

မာခ့္စ္ရဲ႕ စာေေပၾတထဲမြာ အရင္းရြငၥနစ္ရဲ႕ ကုႏၴဳတႅဳပၼႈနၫ္းလမ္းေၾတကို စနစၲက္ရြင္း်ပ ေ၀ဖႏၡဲ့ပါတယ္။ မာခ့ၥ္ရဲ႕ ထူး်ခားခ္ကၠ အ်ခား ေတာႅြႏ္ေ်ပာင္းလဲေရးေအၾတးေအခၚပညာရြငၼ္ားနဲပမတူတာပါပဲ။သူရဲ႔၀ါေဒၾတဟာ စိတၠဴးယဥၼဆႏၸဲ လက္ေၾတ႔က္်ပီး တကယ္်ဖစၡဲ့တဲ့ လူသားသမိုင္းေအပၚ အ်မဲေတစ ေအ်ခခံခဲ့ပါတယ္။ ၁၉ ရာစုက ဥေရာပ ေတာႅြႏ္ေ်ပာင္းလဲေရး ေအၾတးေအခၚပညာရြင္ေၾတမြာ ဘံုတူတဲ့ ေသဘာထား အခ္က္ ေလးခ္က္ရြိၸါတယ္။ (၁) လက္ရြိေခေတ္အ်ခေအနရဲ႕ စနစ္ သို႔မဟုတ္ အယူအဆတစၡဳရဲ႔ မမြ္တတဲ့ ေအ်ခေအနကို ေ၀ဖႏ္ရႈံ႕ခ္တယ္။ (၂) သူတို႔ တၫ္ေဆာကႅိဳတဲ့ လူ႔အျဖဲ႔စၫ္းကို ပံုေဖာၱယ္။(၃) လက္ရြိေခတၠ အရာေၾတထဲက ဘယ္ေလာကၠိဳ ထိႏ္းသိမ္းထားရမယ္ ဆိုတာကို ထၫ့္ေၾတးတယ္။ (၄) သူတို႔လိုလားတဲ့ ေအ်ခေအနေအ်ပာင္းအလဲကို ရဖို႔ အထိေရာကၦံဳး နၫ္းစနစ္ေၾတကို ရြာေျဖတယ္။ မာခ့္စၼြာေတာ့ အဲ့လို ေသဘာထားမ္ိဳး မရြိခဲ့ဘူးလို႔ဆိုပါတယ္။မာခ့္စ္ရဲ႕ ယံုၾကၫၼႈအေရတာ့ အယူအေဆလး တစၡဳ ႏြစၡဳေလာကၠိဳ ေၾထးေျပ႔တဲ့ လူသားေၾတက ၀င္ေရာၾကၥကၹက္်ပီး ေ်ပာင္းလဲပစႅိဳ႕ မရတဲ့ သိပၸံနၫ္းက္ နိယာေမၾတက လူသားသမိုင္းကို အစဥၳိႏ္းခ္ဳပၴားတယ္ လို႔ ဆိုပါတယ္။

လူသားေၾတဟာ သူတို႔ေျမးျဖားလာရတဲ့ ႐ုပ္၀ထၱဳကမၻာရဲ႕ လႊမ္းမိုးမႈကိုခံေနၾကရတယ္။သူတို႔ရဲ႕ အယူအေဆၾတဟာ ေမြ္ာၠိဳးမႈေလာေဘၾတပါေနတယ္။ဒီလႊမ္းမိုးခံယူမႈေအာကၼြာ လူသားေၾတဟာ သူတို႔ အသက္ရြဴ ၊ လုပၠိဳင္၊ ေနထိုင္၊ ခ္စၡင္၊ ခံစား၊ ေေသၾကၾကရတဲ့ ေလာကသဘာ၀ႀကီးကို မြားၾယင္းျစာ ရႈ်မငၷားလၫ္ေနၾကတယ္။သူတို႔ရဲ႕ ရပၲၫၼႈနဲ႕ ရပၲၫၼႈရဲ႕ အဓိပါၸယ္ေၾတကို မြားၾယင္းျစာ နားလၫၳားၾကတယႅိဳ႕ဆိုပါတယ္။ ေနာကၸိဳင္းမြာေတာ့ မာခ့္စ္၀ါဒီေၾတက ဒီအယူအဆ နားလၫၼႈအၾလဲကို စကၼႈအရင္းရြင္၀ါေဒၾကာင့္ ်ဖစႅာရတဲ့" ပညတ္" အ်ဖစ္ (အသိထင္ေရာျငႅဲမြားမႈ) အ်ဖစ္ ေခၚဆိုၾကပါတယ္။ Proletariat လို႔ေခၚတဲ့ ပစၥၫ္းမဲ့လူတႏ္းစားေၾတဟာ ႐ုပ္၀ါဒီမက္ေမာတဲ့ (Bourgeois) ဘူျဇာလူဆတႏ္းစားနဲ႕ အရင္းရြငႅဴတႏ္းစားေၾတရဲ႕ စိုးမိုးမႈ၊ ေခါင္းပံု်ဖတၼႈကို ခံစားေနရၾကတယႅိဳ႕ဆိုခဲ့ပါတယ္။

်ခံဳေ်ပာရရင္ေတာ့ မာခ့ၥ့္ရဲ႔ အရင္းရြငၠိဳ ဆႏ္႔က္ငၲဲ့ အယူအေဆၾတဟာ ေဘာေဂဗဒ၊ လူ႔အျဖဲ႔စၫ္း၊ ႏိုင္ငံေရးတို႔နဲ႔ ပတ္သက္်ပီး ၄င္းအယူအေဆၾတကိ္ု ေပါင္း်ပီး "မာခ့ၥ္၀ါဒ"လို႔ေခၚပါတယ္။မာခၥ့္၀ါဒဟာ ကုႏၴဳတႅဳပၼႈကို ထိႏ္းခ္ဳပၲဲ့ ဓနရြင္ အရင္းရြငႅဴတႏ္းစားနဲ႕ ကုႏၴဳတႅဳပၼႈအၾတက္ လုပ္အားကိုေပးေရသာ အဖိႏြိပၡံ ဂုတ္ေၾသးစုပၡံ ပစၥၫ္းမဲ့ လူတႏ္းစားတို႔ၾကားၾကာဟမႈကို မီးေမာင္းထိ္ုးေပးႏိုငၡဲ့ပါတယ္။ ယင္းကဲ့သို႔ ၾကာဟမႈ မညီမြ္မႈေေၾတၾကာင့္ ယခငၠ လူမႈစီးျပားေရးစနစ္ေၾတလိုပဲ အရင္းရြငၥနစ္ဟာ ပ္က္သဳႏ္းေရတာ့မြာ်ဖစ္်ပီး စနစ္အသစ္်ဖစၲဲ့ ဆိုရြယႅစ္၀ါဒက အစားထိုး၀င္ေရာကၼြာလို႔ ေဟာကိႏ္းထုတၡဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ မာခ့္စၼြႏ္းသလို ဆိုရြယႅစ္၀ါဒနဲ႔ ေခတ္်ပိဳျငၠႏ္်မဴနစ္၀ါဒတို႔ဟာ လက္ေၾတ႔မြာမူ ေအာင္်မင္်ခင္းေတာ့မရြိခဲ့ပါ။ မာခ့္စ္၀ါဒဟာ ေယန႔ေခတ္ရဲ႕ အလုပ္သမားလူထုအျခင့္ေရးမ္ား၊ အရင္းရြငၥနစ္ အားနၫ္းခ္ကၼ္ားနဲ႕ လက္ရြိနဲ႕ အနာဂတ္ စီျပားေရးေအၾတးေအခၚမ္ားကို နားလၫၹိဳ႕ ေအ်ခခံအ်မစၸဲ်ဖစၸါတယ္။မာ့ခၥ္ဟာ ေအၾတးေအခၚသမိုင္းမြာ ခ္ီးျမမ္းခံရဆံုး်ဖစ္သလို ေ၀ဖႏၼႈအမ္ားဆံုးခံခဲ့ရတဲ့ သူလၫ္း်ဖစၲဲ့အ်ပင္ သမိုင္းတစ္ေလြ္ာက္ လႊမ္းမိုးမႈအရြိဆံုးသူလၫ္း်ဖစၸါတယ္။ လက္ရြိပညာရြငၼ္ား၊ အလုပ္သမားသမဂၢမ္ားနဲ႕ ႏိုင္ငံေရးပါတီအမ္ားစုဟာ ေယန႔တိုင္ မာခၡစ္၀ါဒရဲ႕ လႊမ္းမိုးမႈကို ခံေနရဆဲ်ဖစၸါတယ္။မာခ့္စၠိဳ လူမႈသိပၸံ (Social Science) ကို ပံုေဖာ္ေပးဖဲ့တဲ့ ဗိသုကာႀကီး သံုးေယာကၳဲမြ တစ္ေယာက္အ်ဖစ္ Émile Durkheim နဲ႕ Max Weber တို႔ႏြင့္ယြၪ္ၾတဲ ေခၚဆိုသတၼြတ္ၾကပါတယ္။

စာခ္ပ္ - (မာခၥ့္ဟာ ဂ္ဴးဘာသာ နဲ႔ ခရစ္ယာႏ္ ဘာသာေနာကၡံတို႔ေကန ႀကီး်ပင္းလာခဲ့ေသာႅၫ္း ဘာသာမဲ့တစ္ေယာက္အ်ဖစၴင္ရြားခဲ့ပါတယ္)


http://www.trend.com.mm/2015/06/23/people-planet-6960

No comments:

Post a Comment