Latest News

CREDIT

သတင္းစံုေပ်ာ္၀င္အိုးၾကီးတြင္ ေဖာ္ျပထားသည့္ သတင္း၊ဓာတ္ပံုမ်ားသည္ သက္ဆိုင္သူမ်ား၏မူပိုင္သာျဖစ္ေၾကာင္း အသိေပးအပ္ပါသည္။

Thursday, March 12, 2015

ယင္းတလဲတို႕၏ ရပ္ရြာေအးခ်မ္းသာယာေရး ေရနတ္ပူေဇာ္ပြဲ

ဇန္နဝါရီလသည္ ေဆာင္းရာ သီကာလ ျဖစ္ေသာ္ျငားလည္း ကယားျပည္နယ္ ေဘာလခဲေဒသ ဘက္မွာ ကေတာ့ ေနေရာင္ တလက္လက္နဲ႕ ေတာက္ပၿပီး အပူပိုင္းေဒသ ျဖစ္သည့္အတြက္ ပူျပင္းလြန္းေန ပါသည္။

မေရာက္ျဖစ္တာ ၾကာၿပီ ျဖစ္သည့္ က်မ၏ ေမြးရပ္ဇာတိျဖစ္ေသာ ေဘာလခဲ ၿမိဳ႕ ကယားပိုင္းရပ္ကြက္ ယင္းသလဲ လူမ်ိဳးစုတို႕ေနထိုင္ရာ ရပ္ကြက္ကို ဇန္နဝါရီလ ၃၁ ရက္ေန႕တြင္ အလည္တေခါက္ ျပန္ေရာက္ခဲ့သည္။ ရြာသို႕ေရာက္သည့္ တခ်ိန္တည္းမွာပင္ ပြန္ေခ်ာင္းနံေဘးတြင္ လူငယ္မ်ား၊ ကေလးမ်ား ၊ သက္ႀကီးရြယ္အိုမ်ားက စုၿပံဳၿပီး ဗုံေမာင္းတီးခတ္ကာ တေပ်ာ္တပါးဆင္ႏႊဲေနၾကသည္ကို ျမင္ေတြ႕လိုက္ရသည္။

အေၾကာင္းမွာ က်မတို႕ ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တုိင္း ရိုးရာဓေလ့က်င္းပေလ့ရွိသည့္ ယင္းတလဲဘာသာအားျဖင့္ ( ဆူးထိုက္သဘကံ ) ဟု ေခၚသည့္ ေရနတ္ပူေဇာ္ပသျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။

ရပ္မိရပ္ဖတဦးျဖစ္သည့္ ဦးဝင္းေဇာ္က “ ရပ္ရြာေအးခ်မ္းဖို႕နဲ႕ ေဘးအႏၱာရယ္ကင္းဖို႕ႏွစ္တိုင္းဒီေနရာမွာပဲ ဒီလိုနတ္ပူေဇာ္ပသၾကပါတယ္။” ဟု ေျပာပါသည္။

ယခုကဲ့သို႕ နတ္ပူေဇာ္သည့္ေန႕ရက္တြင္ မည္သည့္ လုပ္ငန္းခြင္မွမဝင္ၾကဘဲ ေရွာင္ၾကဥ္ရာသေဘာျဖင့္ အိမ္တြင္နားေနၾကသည့္အခ်ိန္ျဖစ္သည္။ ရြာတြင္းတြင္လည္း လူငယ္မ်ားက ျခင္းေတာင္းကိုယ္စီထမ္းၾက၍ တစ္အိမ္တက္တစ္အိမ္ဆင္း အိမ္တိုင္းေစ့ ရံပုံေငြႏွင့္ ေျပာင္းေကာက္ျဖင့္ ျပဳလုပ္ထားသည့္ ေခါင္ဖတ္မ်ားကို လိုက္လံေကာက္ခံေနၾကသည္။

ေကာက္ခံရရွိသည့္ ေခါင္ဖတ္ႏွင့္ ရံပုံေငြမ်ားသည္ ေရနတ္ပူေဇာ္ပသသည့္ ပြဲတြင္အသံုုးျပဳၾကသည္။ ဘံုုေမာင္းတီးရာဆီကိုုအနီးကပ္ေရာက္သြားခ်ိန္မွာ လူတစုုက နတ္ပူေဇာ္ရန္ႏွင့္ သက္ႀကီးရြယ္အိုုေတြအတြက္ ဦးဦးျဖားျဖားသံုုးေဆာင္ႏိုုင္ရန္ ခ်က္ဖိုု႔ျပဳတ္ဖိုု႔စေနၾကသည္။

တခ်ိန္ထဲမွာပင္ ေရနတ္ဆရာက ေတာေတာင္ေရေျမကို အပိုင္စိုးႏိုင္ေသာ နတ္ေဒဝါမ်ားအား တိုင္တည္ေလွ်ာက္ထားကာ ေတာ လိုက္ျခင္း၊ ေရအႏၱရာယ္၊ မီးအႏၱရာယ္ မ်ားကင္းရွင္းရန္ ၾကက္ဖျဖဴႀကီးတေကာင္ကိုုသတ္၍ ၾကက္ရိုုးထိုုးေမးျမန္းတိုုင္တည္ေနသည္။ ၾကက္ဖျဖဴသည္ ျမင့္ျမတ္ျခင္း၊ ျဖဴစင္ျခင္း ၊ တိုင္းသိျပည္သိရွိျခင္း ျဖစ္သည္ဟု ယံုၾကည္ယူဆၾကသည္။

ၾကက္ရိုးမွထြက္ရွိလာေသာ အေျဖကို ရြာလူထုမ်ားအား စုရံုးေစကာ ေဆာင္ရန္၊ ေရွာင္ရန္မ်ားကို အသိေပးေဟာၾကားသည္။ ထိုသို႔ျပဳလုပ္ၿပီးေသာ္ အသက္အရြယ္အလိုက္ ထမင္းဝိုင္းစားေသာက္ၾကေစသည္။ ထမင္းဟင္းမ်ားစားေသာက္ရာတြင္ တစ္ဦးတစ္ေယာင္ျခင္း မစားေစဘဲ ႏွီးေဒါင္းလန္းျဖင့္ထမင္းဟင္းမ်ား စုပံုထားေပးကာစားေစသည္။


ထိုသို႔ျပဳလုပ္ရျခင္းမွာ တစ္ဦးကိုတစ္ဦး တန္းတူညီမွ်မႈ ရွိေစျခင္း ၊ စည္းလံုးညီညြတ္မႈ ရွိုျခင္း၊ တစ္စိတ္္တစ္ဝမ္းတည္း ရွိျခင္း၊ မွ်ေဝခံစားတက္ျခင္း ရွိသည္ ဟုယူမွတ္ၾကသည္။ ေရနတ္ဆရာကလည္း လူဦးေရ နည္းမ်ားေပၚမူတည္၍ ၾကက္သားေလာက္ေအာင္ တံုးေပးရသည္။ ထမင္းဟင္းစားေသာက္ခ်ိန္၊ ေနဝင္ေနခ်ိန္တြင္ သက္ႀကီးရြယ္အိုမ်ားက ကေလးမ်ားကို “ စားေသာက္လို႔ဝရဲ႕လား” ဟု ေမးၾကသည္။

ထိုအခ်ိန္တြင္ ကေလးငယ္မ်ားက “ မဝေသးပါ” ဟု ျပန္လည္ေျဖၾကား ၾကရသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ေတာလည္၍ေတာေကာင္မ်ား ရရွိလာေစရန္ အတြက္ ေတာေတာင္ေရေျမ နတ္မ်ားက သူတို႔ပိုင္ဆိုင္သည့္ အေကာင္မ်ား၊ အသားမ်ား၊ စားျခင္းဝၿပီလား ေမးျမန္းသည္ႏွင့္ တူသည္ဟုယူမွတ္ၾကသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ မဝေသးပါဟု ေျဖၾကားလွ်င္ နတ္မ်ားက ေတာေကာင္မ်ားေပးသည္ဟု ယံုၾကည္ၾကသည္။ ကေလးလူႀကီးအလိုက္ စားေသာက္ၿပီးခ်ိန္တြင္ ေတာေတာင္ေရေျမနတ္မ်ား ေအးခ်မ္းစြာ ေနနိုင္ရန္အတြက္ ႏွီးျပားမ်ားကို ႀကိဳးရွည္ကဲ႔သို႔ ဆက္ေစကာ ေရနတ္ပူေဇာ္ရာေနရာတစ္ဝိုက္တြင္ တားဆီးပိတ္ေပးထားၾကသည္။


ထိုသို႔ပိတ္ထားျခင္းသည္လည္း နတ္မ်ား၊ ေတာေကာင္မ်ား ယဥ္ပါးလာေအာင္ အစာခ်ေၾကြးေနခ်ိန္ ျဖစ္သည္ဟု ဦးဝင္ေဇာ္ က ေျပာသည္။ ေတာလိုက္ၿပီး ျပန္လည္ေရာက္ရွိလာမွသာ ၎ႏွွီးျပားကို ျပန္လည္ဖြင့္ေပးရမည္ဟုဆိုုသည္။ အားလံုးလုပ္ေဆာင္ၿပီးသြားေသာအခါ က်န္ရွိေနေသးေသာ ေခါင္ရည္ကို ရြာလယ္သို႔ ထမ္းေဆာင္လာၾကသည္။ ထိိုအခ်ိန္တြင္ ရြာ၏္ ရိုးရာဓေလ့ အားလံုးကို လုပ္ေဆာင္ၿပီး သြား ၿပီျဖစ္ေၾကာင္း ရြာလူထုမ်ားသိထားေစရန္ ဗံုေမာင္းမ်ားကိုတီးခတ္ေပးရသည္။

ရြာလူထုမ်ားက တီးခတ္သံမ်ားၾကားရေသာအခါ မိမိတို႔အိမ္မွ ေျပာင္းေကာက္မ်ားယူေဆာင္လာၾကၿပီး ရပ္ရြာစာရင္းကိုင္သူထံသို႔ စာရင္းေပးသြင္းကာ ယူေဆာင္လာေသာေျပာင္းေကာက္ကို ေပးေဆာင္ခဲ႔ၾကရသည္။

ရရွိလာေသာ ေျပာင္းေကာက္မ်ားကို ေက့ထ်ိဳးဘိုးေခၚ(လုဖု)၊ ေျမယာပိုင္(ကံဖု)၊ ေရပိုင္ေခၚ(ထိုက္ဖု) အဖြဲ႔မ်ားက ေႏွာင္ႏွစ္တြင္ မိမိတို႔ထပ္က်င္းပမည့္ ေရနတ္ပူေဇာ္ပသျခင္းကို အလြယ္တကူအသံုးျပဳႏိုင္ရန္အတြက္ ေကာက္ခံထားျခင္းျဖစ္သည္။ ေနာက္ေန႔နံနက္ မိုးလင္းေပါက္သို႔ ေရာက္ရွိလာေသာအခါ အမ်ိဳးသားမ်ားျဖစ္ၾကေသာ လူႀကီး၊ လူငယ္မ်ားက ေတာလိုက္ရန္ တက္တက္ၾကြၾကြျဖင့္ရြာလယ္သို႔ စုရံုးေရာက္ရွိလာၾကသည္ကိုေတြ႔ရသည္။


၎တို႕ထဲမွဦးေဆာင္ႏိုင္သူတစ္ဦးကို နတ္ဆရာက ေရြးေပးရသည္။  ေခါင္းေဆာင္အျဖစ္အေရြးခံရသူသည္ ၾကက္ေပါက္ငယ္တစ္ေကာင္ကို ျပန္လည္ေပးေဆာင္ရသည္။ ထိုၾကက္ေပါက္ငယ္ကို မည္သည့္အရပ္ဘက္တြင္ ေတာေကာင္မ်ားရွိသည္ကို ၾကက္ရိုးထိုး၍ ေဗဒင္ေမးရသည္။

အေျဖထြက္ရွိ္လာေသာအခါ ထြက္ရွိေသာအရပ္ဘက္တြင္ အဓိကထားၿပီး ေတာလိုက္ၾကသည္။ ရြာမွစတင္ထြက္၍ ေတာ လမ္းဆံုးသို႔ေရာက္ေသာ္ ေခါင္းေဆာင္ကလူစုေစၿပီး ေတာလိုက္သည့္ စည္းကမ္းမ်ား၊ လိုက္နာရမည့္အခ်က္မ်ားကို မွာၾကားေပးကာ ေခါင္းေဆာင္ကသစ္ရြက္ႀကီးတစ္ရြက္ကို ရွာ၍ကိုယ္စီယူေဆာင္လာေသာ ထမင္းဟင္းမ်ား၊ ကြမ္းမ်ား၊ ေရမ်ားစသျဖင့္ သစ္ရြက္ႀကီးထဲသို႔ အနည္းငယ္စီထည့္ေစၿပီး နတ္မ်ားအားတိုင္တည္ၾကသည္။

ဒီလိုျပဳလုပ္ျခင္းအားျဖင့္ နတ္ဆိုးမ်ားသည္ ေတာလိုက္ရန္ထြက္ၾကေသာ လူေတြကို ေႏွာက္ယွက္ျခင္းမျပဳႏိုင္ဟု ယံုၾကည္ယူဆၾက သည္။ ေတာေကာင္မ်ားရရွိလာပါလွ်င္ ေတာေကာင္စသယ္ေဆာင္လာသည့္ ေနရာမွစတင္ၿပီး ဝါးျဖင့္ခုတ္ထားေသာကိရိယာ ကိုေတာလိုက္သူ မွန္သမွ် သံစံုတီးခတ္၍ ေရနတ္ပူေဇာ္ပသရာေနရာထိတိုင္ေအာင္ ေအာ္ဟစ္တီးခတ္လာၾကသည္ဟု ေတာလိုက္သြားသည့္ လူငယ္မ်ားထံမွတဆင့္ သိရသည္။

ထိုသို႔ျပဳလုပ္ရျခင္းမွာ ေတာေတာင္နတ္မ်ား ၊ ေရနတ္ပူေဇာ္ရာတြင္ရွိေနၾကေသာနတ္မ်ား ၾကားသိေစရန္ႏွင့္ ရြာတြင္ရွိေနၾကေသာ အိမ္ရွင္မမ်ား ၾကားသိေစရန္ျဖစ္သည္ဟု ဆိုပါသည္။ တီးခတ္သံၾကားရသည္နွင့္ တစ္ၿပိဳင္တည္း ရြာတြင္က်န္ရွိေနခဲ႔ေသာအမ်ိဳးသမီးငယ္မ်ားက ေခါင္၊ အရက္မ်ားကို ျပင္ဆင္ၿပီး ေတာလိုက္ျပန္လာၾကသည့္ သူမ်ားကို ေရေခ်ာင္းသို႔ လာေရာက္တိုက္ေကၽြးၾကသည္။

ထိုအခ်ိန္မွာဘဲ တီးခတ္သံကိုရပ္တန္႔ထားၿပီး ေရနတ္ဆရာသည္ အသင့္ျပင္ဆင္ထားေသာ ေခါင္ရည္ျဖင့္ ေရနတ္ပူေဇာ္ရာေနရာသို႔ နတ္အေပါင္းအားတိုင္တည္ပူေဇာ္သည္ကို ေတြ႔ရသည္။

ေရနတ္ဆရာျဖစ္သူ ဦးရီရိုင္း(ခ) ဦးေအာင္ခင္က ေရေခ်ာင္းေဘးတြင္ ေတာေကာင္မ်ား၏ ကိုယ္အဂၤါအစိတ္အပိုင္းမ်ားျဖင့္ ပူေဇာ္ပသထားသည့္ ေညာင္ပင္ေပၚဘက္တြင္ မ်က္ႏွာမူလ်က္ ယင္းတလဲဘာသာစကားျဖင့္ “ ရြာကိုေစာင့္ ေရွာင္ေပးၿပီးေတာ့မွ ကေလးေတြအဲဒီမွာေရခ်ိဳးရင္ ေရထဲမပါသြားေအာင္ ၊ ရြာေတြမီးမေလာင္ေအာင္၊ စည္းလုံးညီညြန္မႈရွိေအာင္ ေစာင့္ေရွာင့္ေပးပါ။” ဟု ဆုေတာင္းသြားသည္။

ရြာသားအခ်ိဳ႕ကလည္း ညပိုင္းတြင္ထမင္းဟင္းမ်ား စားေသာက္ႏိုင္ရန္အတြက္ ဝိုင္းဝန္း ခ်က္ၿပဳတ္ၾကသည္။ ေတာေကာင္ကို ပစ္ခတ္ႏိုင္ေသာသူသည္ ေတာေကာင္၏ ေပါင္တစ္ဘက္ကိုပိုင္ဆိုင္ခြင့္ရသည္။ က်န္ေသာေပါင္တစ္ဘက္ကို အိမ္ေျခအေရတြက္လိုက္၍ အိမ္တိုင္းေစ႔ရန္ ေဝျခမ္းေပးသည္။ ရြာသားအမ်ားစုက မိမိတို႔အိမ္တြင္ အသင့္ျပင္ဆင္ထားၾကေသာ ထင္းပိုင္းဝါးပိုင္းေခၚ(ဖံုးတဒိတ္)၊ ကုကၠားတို႔ ကိုရြာလယ္ပိုင္းတြင္ ယူေဆာင္လာၾကၿပီး ေတာင္းႀကီးထဲသို႔စုပံုထားၾကသည္။

ကုကၠားကိုမူ ေတာင္း၏အထက္ပိုင္းတြင္ ထိုးထားေပးရသည္။ အိမ္တိုင္းေစ႔သြားေသာအခါ ဗံုေမာင္းျဖင့္တီးခတ္၍ ေရေခ်ာင္းဘက္သို႔ သယ္ေဆာင္သြားၾကသည္။ နတ္ဆရာက ၾကက္ငယ္တစ္ေကာင္ကို ေတာင္းရဲ႕ အလယ္ဗဟိုကုကၠား ၾကားတြင္ထားေစၿပီး ေရလယ္ သို႔ေမွ်ာေစသည္။ထိုအခ်ိန္တြင္ ေတာလိုက္ျပန္လာၾကသူမ်ားက တူးမီးေသနတ္ျဖင့္ ေမွ်ာ္ပါသြားေသာ ၾကက္ကေလးကို ပစ္ၾကသည္။

၎ကို ယင္းသလဲလူမ်ိဳးမ်ား၏ စုန္းမီးမူေခၚ မေကာင္းေသာအရာမ်ားကို ပို႔ေဆာင္ျခင္းျဖစ္သည္ဟု သိရသည္။ ၾကက္ေပါက္ကိုမွန္ေအာင္ ပစ္ခတ္ႏိုင္သူသည္ လက္ေျဖာက္္သူဟု နတ္ဆရာက သတ္မွတ္ေပးသည္။ ေရသို႔ေမွ်ာလိုက္ေသာ ထင္းဝါးပိုင္းေခၚ(ဖံုးတဒိတ္)မ်ားသည္ အိမ္တြင္ ပူပန္ျခင္း ၊စားမွား၊ပစ္မွားထားျခင္းမ်ားရွိလွ်င္ ေရႏွင့္အတူေမွ်ာပါသြားသည္ဟု ယံုၾကည္ယူဆၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ကုကၠားကို ထင္း၏အထက္ပိုင္းတြင္ ထိုးထားရျခင္းမွာ ကုကၠားသည္ တန္ခိုးႀကီးျခင္း၊ မြန္ျမတ္ျခင္းျဖစ္ေသာေၾကာင့္ နတ္သရဲမ်ား၊ မေကာင္းဆိုးဝါးမ်ားေၾကာက္ရြံ႕သည္ဟု ယံုုၾကည္ၾကသည္။

ထိုသို႕ ၿပီးစီးသြားပါက ရြာျပင္ဘက္သို႔သြား၍ မီးတားလမ္းလုပ္ထားေသာေနရာမွ စ၍ေတာဘက္သို႔မီးရႈိ႕ထုတ္ၾကသည္။ ထိုသို႔ျပဳလုပ္ရျခင္းမွာ ရြာတြင္အပူအပင္ ကင္းစင္ၿပီး အျပစ္ကင္းစင္ၾကေသာ ရြာသူရြာသားမ်ားအား ျပင္ပမွ မေကာင္းေသာအရာမ်ား ကို တားဆီးျခင္း၊ ေမာင္းထုတ္ျခင္း၊ ကာကြယ္ျခင္းဟူ၍ မီးရႈိ႕ထုတ္ၾကသည္။

မီးရႈိ႕ထုတ္ရာတြင္လည္း ဂ်ီ ၊အမဲသား ၊ ယုန္၊ ပဲပုတ္စသည့္ လြဲမွားတတ္သည့္အေကာင္ဟုယင္းတလဲအေခၚ (တဒိတ္မူဖ)ကိုလည္းမစားရန္ေရွာင္ရွားၾကရသည္။ ထိုသို႕ျပဳလုပ္ၿပီးသြားခ်ိန္သည္ က်မတို႕ ရပ္ရြာတြင္ ေအးခ်မ္းလာျခင္း၊ ေဘးအႏၱရာယ္ကင္းရွင္းလာျခင္္းစသည့္ ေကာင္းေသာ မဂၤလာမ်ားရရွိလာႏိုင္မည္ျဖစ္ပါသည္။

Written by သီတာေအာင္
ကႏၲာရဝတီတိုင္း(မ္)
http://www.ktimes.org

No comments:

Post a Comment