အ၀တ္အစား မ်ားကို ဒီဇိုင္းထြင္တဲ့ ဒီဇိုင္နာ ေလာကမွာ
တိုး၀င္ဖို႔ ဆိုတာ ေတာ္႐ံု လူတစ္ေယာက္ အေနနဲ႔ မလြယ္တဲ့ ကိစၥ ျဖစ္ပါတယ္။
အထူးသျဖင့္ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုလို ဒီဇိုင္နာေတြ
မ်ားျပားလွတဲ့ ႏိုင္ငံမ်ဳိးမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံသား တစ္ဦးအျဖစ္ တိုး၀င္ဖို႔
ဆိုတာ သာၿပီးေတာ့ မလြယ္တဲ့ ကိစၥပါ။ ဒါေပမယ့္ ၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္၊
နယူးေယာက္ၿမိဳ႔က Bryand Park မွာ က်င္းပတဲ့ ေဆာင္းဦးေပါက္ ဖက္ရွင္
ရက္သတၱပတ္မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံသား တစ္ဦးျဖစ္တဲ့ Steven Oo ဆိုတဲ့ အသက္
၂၅ႏွစ္သာ ရွိေသးတဲ့ လူငယ္ တစ္ေယာက္ရဲ႔ ဖက္ရွင္မ်ား ၀င္ေရာက္ ျပသခြင့္
ရရွိခဲ့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဖက္ရွင္ကို စိတ္၀င္စားတဲ့ ေရႊအျမဳေတ ပရိသတ္မ်ား
အတြက္ စတီဗင္ဦးနဲ႔ ေတြ႔ဆံုတင္ျပ ေပးလိုက္ပါတယ္။
စတီဗင္ အေနနဲ႔ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုကို ဘယ္တုန္းက ေရာက္သြားခဲ့တာလဲ။ ဘာေၾကာင့္ ေရာက္သြားခဲ့တယ္ ဆိုတာ ေျပာျပ ေပးပါလား။
ကြၽန္ေတာ္ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုကို ေရာက္ခဲ့တာ ၁၉၉၉ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လ ၁၅ ရက္ေန႔ကပါ။ ကြၽန္ေတာ့္ အေမက အေမရိကန္ ဗီဇာလို႔ ေျပာတဲ့ DVေပါက္ လို႔ မိသားစုလိုက္ ေျပာင္းေရႊ႔ လာခဲ့တာပါ။ ကြၽန္ေတာ္ ရန္ကုန္မွာ ေက်ာင္းတက္ၿပီး ကိုးတန္းေအာင္ေတာ့ ကြၽန္ေတာ့္ မိဘေတြက ပညာဆက္ သင္ဖို႔ စင္ကာပူကို ပို႔ထားခဲ့ ၾကတယ္။ စင္ကာပူမွာ တစ္ႏွစ္ခြဲ ၾကာေတာ့ အေမ DV ေပါက္တာပဲ။
စတီဗင္က ရန္ကုန္ ဘယ္ေက်ာင္းမွာ တက္ခဲ့တာလဲ။
ကြၽန္ေတာ္ ဒဂံု(၁)မွာ တက္ခဲ့တာပါ။ အဲဒီကပဲ ကိုးတန္း ေအာင္ခဲ့ပါတယ္။
USကို ေရာက္တဲ့ အခ်ိန္မွာ အသက္ ဘယ္ေလာက္ ရွိၿပီလဲ။
ကြၽန္ေတာ္ အဲဒီ အခ်ိန္တုန္းက အသက္ ၁၅ ႏွစ္ပဲ ရွိပါေသးတယ္။ အခု ၁၀ ႏွစ္ ၾကာသြားၿပီ ဆိုေတာ့ အသက္ ၂၅ႏွစ္ ရွိပါၿပီ။
USကို ေရာက္တဲ့ အခ်ိန္မွာ အသက္ ဘယ္ေလာက္ ရွိၿပီလဲ။
ကြၽန္ေတာ္ အဲဒီ အခ်ိန္တုန္းက အသက္ ၁၅ ႏွစ္ပဲ ရွိပါေသးတယ္။ အခု ၁၀ ႏွစ္ ၾကာသြားၿပီ ဆိုေတာ့ အသက္ ၂၅ႏွစ္ ရွိပါၿပီ။
စတီဗင္က
စင္ကာပူကေန US ကို ကူးလာတာ ဆိုေတာ့ ေရာက္ေရာက္ခ်င္းမွာ ပညာေရးနဲ႔
ပတ္သက္ၿပီး ဘာကို စၿပီး ေလ့လာသလဲ။ ေက်ာင္းစာကို တက္တာလား၊ ဒါမွမဟုတ္
ဒီဇိုင္းစၿပီး သင္တာလား။
ကြၽန္ေတာ္
စင္ကာပူမွာ ေက်ာင္း တက္တယ္ ဆိုေပမယ့္ အဂၤလိပ္စာ သိပ္ မကြၽမ္းက်င္ပါဘူး။
စင္ကာပူမွာကလည္း တ႐ုတ္လို ေျပာတတ္ရင္လည္း ျဖစ္တာဆိုေတာ့ အဂၤလိပ္စာက သိပ္
အေရးမႀကီး ခဲ့ဘူးေလ။ ဒီေရာက္လာေတာ့ High School သူ ကစၿပီး ျပန္တက္ရတယ္။
အဂၤလိပ္စာကို အထူးဂ႐ုစိုက္ ခဲ့ရတယ္။ High School သူ မွာ အမွတ္ေကာင္းမွ
တကၠသိုလ္ တက္ခြင့္ရမွာဆိုေတာ့ တျခား ကိစၥေတြကို အာ႐ံု မစိုက္ႏိုင္ေသးဘဲ
ေက်ာင္းစာကိုပဲ အာ႐ံု စိုက္ခဲ့ရပါတယ္။
High School ကို ဘယ္ႏွႏွစ္ တက္ရလဲ။
၄ႏွစ္ တက္ရပါတယ္။ ၿပီးေတာ့မွ တကၠသိုလ္ ဆက္တက္ၿပီး Bachelor ဘြဲ႕ ရခဲ့တယ္။ ကြၽန္ေတာ္က ၂၀၀၇ ခုႏွစ္မွာ UC Berkeley တကၠသိုလ္ကေန ဘြဲ႔ရခဲ့ပါတယ္။
၄ႏွစ္ တက္ရပါတယ္။ ၿပီးေတာ့မွ တကၠသိုလ္ ဆက္တက္ၿပီး Bachelor ဘြဲ႕ ရခဲ့တယ္။ ကြၽန္ေတာ္က ၂၀၀၇ ခုႏွစ္မွာ UC Berkeley တကၠသိုလ္ကေန ဘြဲ႔ရခဲ့ပါတယ္။
ဘာဘြဲ႕လဲ စတီဗင္။
ကြၽန္ေတာ္ ယူခဲ့တဲ့ ဘြဲ႔ကေတာ့ Political Economy ပါ။ အထူးျပဳတဲ့ ဘာသာရပ္ကေတာ့ International Business ေပါ့။
စီးပြားေရး ဘြဲ႕႔ ရျပီးတဲ့ေနာက္ ဘယ္လိုကေန ဒီဇိုင္နာ ျဖစ္သြားတာလဲ။
ကြၽန္ေတာ္က
ေက်ာင္းပညာ အေနနဲ႔ ဘြဲ႕ကို ရေအာင္ ယူခဲ့ၿပီး ကြၽန္ေတာ္ ၀ါသနာပါတဲ့
ဒီဇိုင္းပညာ အတြက္ ဆန္ဖရန္စစၥကိုက Academy of Art University မွာ
သိုးေမြးထည္ ဒီဇိုင္း (Knitwear Design) ကို ဆက္တက္ၿပီး ဘြဲ႔ယူခဲ့ပါတယ္။
အဲဒီဘြဲ႕ရေအာင္ ဘယ္ေလာက္ ၾကာၾကာ သင္ယူရသလဲ။
ႏွစ္ႏွစ္ခြဲ ၾကာပါတယ္။
အခု ေက်ာင္းၿပီးသြားၿပီလား။
ၿပီးသြားပါၿပီ။ ကြၽန္ေတာ္ အလုပ္ထဲ၀င္ေနပါၿပီ။
US မွာ ဆိုရင္ေတာ့ ကိုယ္က ႏိုင္ငံျခားသား ေပါ့ေနာ္။ အဲဒီေတာ့ သူတို႔ ေလာကထဲကို တိုး၀င္တဲ့ ေနရာမွာ အခက္အခဲ ရွိသလား။
အခက္အခဲရယ္
လို႔ေတာ့ မရွိပါဘူး။ ႏွစ္ႏွစ္ခြဲ ေက်ာင္းတက္ေနတဲ့ အခ်ိန္ အတြင္းမွာ
ကြၽန္ေတာ္ ကိုယ္တိုင္ကလည္း အ၀တ္အထည္ ဒီဇီုင္း ထုတ္တာကို ၀ါသနာပါတာ ဆိုေတာ့
ေက်ာင္းမွာ ေလ့လာသလို အိမ္မွာလည္း အင္တာနက္က တစ္ဆင့္ ဒီဇိုင္း ပညာကို
ေလ့လာခဲ့တာ ဆိုေတာ့ အခက္အခဲ ရယ္လို႔ မရွိခဲ့ပါဘူး။ ဒီမွာက ဘယ္သူဘယ္၀ါ
ခ်ဳပ္တယ္ ဆိုတာထက္ အက်ႌဒီဇိုင္း ေကာင္းဖို႔ပဲ အေရးႀကီးပါတယ္။
ဒီဇိုင္းေကာင္းတဲ့ အက်ႌဆိုရင္ အားလံုးက စိတ္၀င္စားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္
ကြၽန္ေတာ့္ အေနနဲ႔ ကြၽန္ေတာ့္ ဒီဇိုင္းေတြ ေကာင္းဖို႔ကိုသာ
အာ႐ံုထားၿပီး လုပ္ခဲ့ရပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ့္ကို ႏိုင္ငံျခားသား တစ္ေယာက္
လို႔လည္း သူတို႔ မသတ္မွတ္ပါဘူး။ ကြၽန္ေတာ့္ စကားေျပာအသံ ထြက္က
သူတို႔နဲ႔ တစ္ထပ္တည္း ျဖစ္ေနတာေၾကာင့္ ပိုၿပီး လြယ္ကူခဲ့တာ ျဖစ္မယ္
ထင္ပါတယ္။
နယူးေယာက္ ဖက္ရွင္႐ိႈးမွာ စတီဗင္ရဲ႕ ဖက္ရွင္ဒီဇိုင္းေတြ ျပႏိုင္ခဲ့တယ္လို႔ ၾကားရတယ္။ အဲဒါနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေျပာျပပါဦး။
တကယ္ေတာ့
နယူးေယာက္မွာ ဖက္ရွင္႐ိႈးတစ္ခု ျပဖို႔ဆိုတာ ကုန္က်စရိတ္ အရမ္းမ်ားပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ေက်ာင္းကဘြဲ႕ရတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြထဲက သူတို႔
စိတ္ႀကိဳက္ေက်ာင္းသား တခ်ဳိ႔ကိုေရြးၿပီး ႏွစ္တိုင္း နယူးေယာက္မွာ
ဖက္ရွင္႐ိႈး လုပ္ေပးပါတယ္။ ဒီႏွစ္ဆိုရင္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ၆ေယာက္ရဲ႔
ဖက္ရွင္ေတြကို ျပရတာျဖစ္တယ္။ ေက်ာင္းက ကုန္က်စရိတ္ အားလံုးကို က်ခံေပးတယ္။
ေမာ္ဒယ္လ္ ငွားတဲ့ စရိတ္ကအစ၊ စရိတ္ အားလံုးပါပဲ။
စတီဗင္တို႔ရဲ႔ ဖက္ရွင္႐ိႈးမွာ ပါ၀င္ၾကတဲ့ သူေတြက ေမာ္ဒယ္လ္ေတြ ခ်ည္းပဲလား။
ျမန္မာႏိုင္ငံမွာေတာ့
ဖက္ရွင္႐ိႈးမွာ မင္းသမီးေတြလည္း ၀င္ပါၾကတယ္ေလ။ ဒီမွာက ႐ုပ္ရွင္
မင္းသမီးနဲ႔ ေမာ္ဒယ္လ္ အရမ္း ကြာပါတယ္။ ေမာ္ဒယ္လ္ဆိုတာ အရပ္ အနိမ့္ဆံုး ၅
ေပ ၉ လက္မ ရွိပါတယ္။
ကိုယ့္ဒီဇိုင္းက
ဘယ္ေမာ္ဒယ္လ္နဲ႔ လိုက္မယ္ ဆိုတာကို ဘယ္လို စဥ္းစားသလဲ။ ေမာ္ဒယ္လ္ကို
ေရြးၿပီးမွ ဒီဇိုင္း ထုတ္တာလား၊ ဒီဇိုင္း ထုတ္ၿပီးမွ ေမာ္ဒယ္လ္ ေရြးတာလား။
ကြၽန္ေတာ္တို႔က အဓိက
အားျဖင့္ ကိုယ္ထုတ္မယ့္ ဒီဇိုင္း ပံုစံကိုသာ အဓိက ထားပါတယ္။ ကိုယ့္
အ၀တ္အထည္ကို ဘယ္သူပဲ ၀တ္၀တ္ လိုက္ဖက္ေအာင္ သူတို႔ မ်က္ႏွာကို မိတ္ကပ္သမားက
ျပဳျပင္ လိမ္းျခယ္ေပးလို႔ ရပါတယ္။ ဆံပင္ျပင္တဲ့ ပညာရွင္ကလည္း ၀တ္စံုနဲ႔
လိုက္ေအာင္ ဆံပင္ကို ျပင္ေပးပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အဓိကအားျဖင့္ အ၀တ္အထည္ရဲ႔
ဒီဇိုင္းကိုသာ အဓိက ထားပါတယ္။
ျမန္မာျပည္က ေမာ္ဒယ္လ္ေတြကို ျမင္ဖူးသလား။
ကြၽန္ေတာ္
တစ္ေခါက္ ျပန္လာတုန္းကေတာ့ ဓာတ္ပံု ျမင္ဖူးပါတယ္။ လူကိုေတာ့ တစ္ေယာက္မွ
မေတြ႕ဖူးပါဘူး။ ၿပီးေတာ့ ဒီကႀကိဳက္တဲ့ မိန္းကေလးေတြရဲ႕ မ်က္ႏွာနဲ႔
ျမန္မာျပည္က ႀကိဳက္တဲ့ မိန္းကေလးေတြရဲ႕ မ်က္ႏွာက ကြာျခားမႈ ရွိမယ္ထင္တယ္။
ဘယ္လို ကြာျခားတာလဲ။
ဒီကႀကိဳက္တဲ့
မ်က္ႏွာက ပါး႐ိုးက်က် ႀကိဳက္တယ္။ ျမန္မာ ပရိသတ္ႀကိဳက္တာက
မ်က္ႏွာေဖာင္းေဖာင္း ကေလးေတြကို ႀကိဳက္တယ္ထင္တယ္။ အဲဒီေတာ့
ဒီမွာလွတယ္ ဆိုတဲ့ မိန္းကေလးကို ျမန္မာ ပရိသတ္အေနနဲ႔ လွတယ္လို႔
ဘယ္နည္းနဲ႔မွ ျမင္မွာ မဟုတ္ဘူး။
ျမန္မာျပည္ကို ျပန္လာၿပီး စတီဗင္ထြင္တဲ့ အ၀တ္အထည္ ေတြကို ျပခ်င္စိတ္ မရွိဘူးလား။
ကြၽန္ေတာ္ကိုယ္တိုင္
ကြၽန္ေတာ့္ ေျခေထာက္ေပၚ ရပ္တည္ၿပီး စီးပြားေရး လုပ္ငန္း လုပ္ႏိုင္ၿပီ
ဆိုရင္ေတာ့ ျမန္မာျပည္ကို ျပန္လာၿပီး ဒီဇိုင္းပညာနဲ႔ လုပ္ခ်င္ပါေသးတယ္။
ေလာေလာဆယ္မွာေတာ့ ကြၽန္ေတာ္ ၀န္ထမ္း အလုပ္ကို လုပ္ေနရပါတယ္။
စတီဗင္က အခု ဘယ္ကုမၸဏီမွာ လုပ္ေနတာလဲ။
BCBG
ဆိုတဲ့ ကုမၸဏီမွာပါ။ သူက အ၀တ္အထည္ ေတြကို ထုတ္လုပ္ပါတယ္။ LA မွာ
အေျခစိုက္တဲ့ အ၀တ္အထည္ လုပ္ငန္း တစ္ခုပါ။ ဒီကုမၸဏီက အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စု
တစ္၀ွမ္းမွာ ဆိုင္ခြဲေပါင္း ၄၇၀ ရွိတယ္။ ဥေရာပမွာလည္း ရွိတယ္။
ဒီလိုဆိုရင္ စတီဗင္တို႔ ကုမၸဏီမွာ ဒီဇိုင္နာေတြ အမ်ားႀကီး ရွိမွာေပါ့။
ရွိပါတယ္။
အမ်ားႀကီးပဲ။ သူ႔လိုင္း နဲ႔သူ ခြဲထားတယ္။ ကြၽန္ေတာ္က သိုး ေမြးထည္ေတြကို
ဒီဇိုင္း ထုတ္တဲ့ဘက္ကပါ။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ကုမၸဏီမွာက တန္ဖိုးအလိုက္
လိုင္းေတြ ခြဲထားတာလည္း ရွိတယ္။ အျမင့္ဆံုး လိုင္းကဆိုရင္ ေဒၚလာ ငါးေထာင္၊
တစ္ေသာင္းေလာက္ တန္တဲ့ အ၀တ္အစားေတြကို ထုတ္လုပ္ပါတယ္။ အဲဒီေနာက္
အဆင့္ဆင့္ေပါ့။ ကြၽန္ေတာ္ ထုတ္ေပးတဲ့ အ၀တ္အစား ဒီဇိုင္းေတြကေတာ့
ေဒၚလာတစ္ရာ၊ တစ္ရာ့ငါးဆယ္တန္ ေလာက္ပဲ ထုတ္တာပါ။
စတီဗင့္ အေနနဲ႔ ျမန္မာဖက္ရွင္ ေလာကအတြက္ ေျပာခ်င္တဲ့ စကားမ်ား ရွိလား။
ကြၽန္ေတာ္က
ေလာေလာဆယ္မွာေတာ့ ျမန္မာျပည္နဲ႔ အဆက္ျပတ္ေနတယ္။ ကြၽန္ေတာ္ ရွိတုန္းကေတာ့
ဒီဇိုင္း သပ္သပ္ထုတ္ၿပီး ေရာင္းတဲ့ ကုမၸဏီရယ္လို႔ မရွိခဲ့ဘူး။ ၀တ္တဲ့သူ
အမ်ားစုကလည္း ထိုင္းဘက္က ၀င္လာတဲ့ ရယ္ဒီ မိတ္ေတြကိုပဲ ၀တ္ၾကတာ မ်ားတယ္။
ပိုက္ဆံရွိတဲ့သူ တခ်ဳိ႕ကေတာ့ ကိုယ့္ကိုယ္တိုင္းနဲ႔ စိတ္တိုင္းက် ခ်ဳပ္တာ
ရွိပါတယ္။ အခု ျမန္မာျပည္မွာ ဒီဇိုင္နာရယ္လို႔ သီးျခား ရွိ၊ မရွိ
ကြၽန္ေတာ္ မေျပာတတ္ပါဘူး။
ဒီလိုဆိုရင္ ဒီဇိုင္နာဆိုတဲ့ စကားလံုးကို အဓိပၸာယ္ ေပၚေအာင္ ေျပာျပပါဆိုရင္ စတီဗင္ ဘယ္လိုေျပာမလဲ။
ဒီဇိုင္နာဆိုတာ
အက်ႌ တစ္ထည္ကို စိတ္္ကူးနဲ႔ ထြင္ၿပီး ခ်ဳပ္တတ္႐ံုနဲ႔ မၿပီးပါဘူး။
၀တ္မယ့္သူရဲ႔ အသားအေရက အစ၊ ခႏၶာကိုယ္ အခ်ဳိးအစား၊ သူ႔ရဲ႔ ေနထိုင္မႈ
စ႐ိုက္ပံုစံ၊ ဒီအ၀တ္ကို သူဘယ္ပြဲမွာ ၀တ္ဖို႔ခ်ဳပ္မွာလဲ ဆိုတာကအစ သိဖို႔
လိုပါတယ္။ အဲဒီလို သိတဲ့ သူကိုေတာ့ ဒီဇိုင္နာလုိ႔ ေခၚပါတယ္။ ၿပီးေတာ့
ကိုယ္ထြင္ လိုက္တဲ့ အက်ႌဒီဇိုင္းဟာ ၀တ္လို႔ရမယ့္ ဒီဇိုင္းျဖစ္ရမယ္။
ေရာင္းလို႔ရမယ့္ ဒီဇိုင္း ျဖစ္ရမယ္။ ထြင္ေတာ့ ထြင္လိုက္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္
ေရာင္းလို႔မရတဲ့ ဒီဇိုင္းေတြကိုေတာ့ ဒီမွာ Costume လို႔ ေခၚပါတယ္။
ဒါဆိုရင္ Couture ဆိုတာကေရာ ဘာလဲ။
ဟုတ္တယ္။
အဲဒါက Costume ဘက္က ျမင့္သြားၿပီး အျမင့္ဆံုး ဒီဇိုင္းေတြပါ။ ဒီေခတ္
ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက အဲဒီလို ဒီဇိုင္းေတြကို ထုတ္လာၾကတယ္။ အထူးသျဖင့္
ျပင္သစ္မွာ ဒါမ်ဳိးေတြ ထုတ္ၾကတယ္။ ဒီလို အျမင့္ဆံုးဒီဇိုင္း ထုတ္တဲ့
ကုမၸဏီေတြက ခ်ဳပ္လုပ္ေရာင္း ခ်ဖို႔ထက္ သူတို႔ကုမၸဏီ နာမည္ႀကီးဖို႔
ခ်ဳပ္ျပတဲ့ ဒီဇိုင္းေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေတြက ဖက္ရွင္႐ိႈးမွာ ၀တ္ျပ႐ံုေလာက္
သာျဖစ္ၿပီး ေရာင္းတန္းအျဖစ္ ထုတ္လုပ္ လို႔မရပါဘူး။ ဒါေတြက ကုန္က်စရိတ္
အေနနဲ႔လည္း အမ်ားႀကီးရွိပါတယ္။
အိုေက
စတီဗင္။ အခုလိုေျဖၾကား ေပးတဲ့အတြက္ ေရႊအျမဳေတ အယ္ဒီတာ အဖြဲ႕က
ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။ ဆက္ၿပီး ေတာ့လည္း ေအာင္ျမင္ပါေစလို႔ ဆုေတာင္းပါတယ္။
Ref::::(ေရႊအျမဳေတ မဂၢဇင္း၊ ႏို၀င္ဘာလ ၂၀၁၀)
No comments:
Post a Comment